Keresztjárás
Kisbagi kereszt
XII. rész
Kidűlt keresztfának nem köszön
már senki
A KERESZTJÁRÁS
12. Keresztje az úgynevezett „Kisbagi” kereszt. A „Pest
Megyei Hírlap” 1993. május 29. Számában jelent meg írásom,
melyben röviden összefoglaltam a keresztek történetét s az írás
címének - „Kidűlt keresztfának nem köszön már senki”-
adtam.
A Kisbagi kereszt
a községtől legtávolabbra lévő kereszt volt, egyben a „messzekeresztek”
utolsó keresztje, ahonnan a keresztjárók visszafordultak. Nem azonos
úton tértek vissza a faluba, mert a visszaút a „Vadas kert”
alatt, majd a „Szoroskán” majd a „Hathegyi”
úton, másképpen a Csintoványi úton történt.
A Kisbagi kereszt
ma már nincs meg. Ott volt, ahol a Budapest-Kassa közötti országos
útból - ma 30-as - kiágazott a „Kisbagi” majd a Rab Jancsi
út. Ezen az úton lehet eljutni a Monostorvölgyén, Galgahévízen keresztül
a „Bika tóhoz”. Nagyon szép és történelmileg gazdag utat
lehetne az alsó galgavölgyi községeknek kialakítani az erdőn keresztül.
Bizonyára olvasóim
tudják, hogy a Zöldház ( domonyi terület ) és Kisbag között a 3-as
út az erdő alatt vezetett, de hadászati okokból a második világháború
alatt - hogy a két vasúti rámpát kiiktassák - építették meg a jelenlegi
út mintegy felét (Budapestről jövet a Kisbagi Csárdához elágazó
részig) a további útkorrekció a 3-as útnak az 1960-as években történt
korszerűsítés eredménye.
A kereszt tölgyfából
volt igen szép korpusszal ( Jézus teste ). A kereszt kidűlt, gondozója
sem volt. Korábban a Bakó-őrház rámpa kezelője és a Kisbagi Csárda
tulajdonosa gondozta. Vélhetően ezt a keresztet Bag község katolikus
közössége állíttatta, mert Szvoboda Lőrinc a Csárda tulajdonosa
vagy bérlője 1933. szept. 5-én térte a képviselőtestületet, hogy
a Kisbagnál lévő kereszt környékét közmunkában hozzák rendbe. Ezt
megszavazták, de a gödrök megmaradtak. Ha a keresztet bagi lakos
állíttatta volna, akkor feltételezhető, hogy nem a képviselőtestülethez
fordul a kereszt elhanyagolása miatt. A kereszt földben lévő része
elkorhadt, és kidűlt.
Balázs István
ácsmester az 50-es évek elején a kidűlt keresztet felállította munkatársaival.
Egyik alkalommal Máriabesnyőre zarándokolva észlelte, hogy a kereszt
eltűnt a rajta lévő korpusszal együtt. A helyét pontosan tudjuk,
az autópálya betonja takarja. Ha ott állna, az autópálya akkor is
megépül, csak áthelyezésre kerül a kereszt, mint ahogy azt már máshol
is megállapítottuk.Ismeretünk szerint ez az egyetlen kereszt, amely
kidűlt vagy megsemmisült, így a
„Kidűlt keresztfának nem köszön
már senki.”
A
kereszt fontos utak keresztezésében volt, mert a már leírt Kisbagi
útnak nyugati folytatása a Domonyvölgyön végighaladó és Veresegyházra
vezető út.
Szent István II. törvénykönyvének
(1030-1038) 1. pontja rendelte el, hogy minden 10 falu építsen egy
templomot. A Szent Márton tiszteletére szentelt, 1074-ben László
herceg által alapított mogyoródi monostor tevékenysége éreztette
hatását a környéken, és a galgahévízi határban lévő Monostori völgy
is arra utal, hogy ott is hajdanán monostor volt, (Ákosmonostor)
melyhez a már leírt Kisbagi út is vezetett. Sajnos ehhez bővebb
adatot a „Galgahévíz története ” c. könyv sem nyújt.
Kisbag alatt ma
mindenki a Kisbag Csárdát és közvetlen környékét érti. A kateszteri
térkép szerkesztésekor e területet „Kis-Baghy puszta ”
alatt jegyezték. Azt tudjuk, hogy az Egres völgyének ezen szakasza
régészetileg igen gazdag, vagyis lakott terület volt. Nem kizárt
Kis-Bagh mint településrész ilyenként való kialakulása, -„Dyód.” Melyet két tény csak megerősít és nem zár ki. Egyrészt a már említett
Buda és Kassa közötti és Veresegyház és Monostori völgy közötti
út kereszteződése. Másrészt az Egres patakon felépült vízimalmok
utolsó egységének megépítése - bár ez időben jóval későbbre tehető.
A
Kisbagi Csárdáról elég sok feljegyzés található a szabadságharc
idejéből. Magyarázható ez azzal is, hogy akkor már a Kisbagi Csárda
és a mellette lévő fűrészmalom is működött.
Ferenczy József 1844-ben így mutatja be Domony községet:
„A Domonyi völgyben 5 vízi malom van
és 1 csárda, melyet Garai Csárdának hívnak, nem messze a fűrészmalomhoz,
a Kis Baghy Csárda is meglátszik oda.” A
fentieket közöltük már az Egres III. évfolyamának 2. Számában, amikor
bemutattuk a Kis-Baghy malmot. Képeket is közöltünk, amely a Vasárnapi
újság 1884. november 30-i számában jelet meg.A szabadságharc idején
a gödöllői birtok inspektora (jószágkormányzója) Megnyánszky János,
akinek lányához Petőfi számos verset írt, sőt a kezét is megkérte,
de kosarat kapott.
A bagi ispán Zábortsek
János volt. Azt, hogy a fűrészmalom már működött, az itt közölt
levél félreérthetetlenül bizonyítja:
Tekintélyes Inspektor
úr! Kegyes Uram.
Sok
fáradságos mozgások után ez mai napon csak ugyan történetesen reá
akadtam azon Nagy Machina Fűrészgépre, mely a Kis Baghi Fűrész Malomból
a Muskák toborozása alatt el raboltatott - és pedig Domonyban egy
zsidónál - én a Domonyi helység bírója által a Helység házához vitettem,
és ott vagyon letéve, a zsidó nem igen akarta visszaadni, azt mondván,
ahhoz négyen vagynak.- így tehát azt is lehet következtetni, hogy
ahol ezen Nagy Maschina Fűrész megtalálható ott több rablott Eszközöknek
is fel kell találtatni.
Jelentéseket azon
alázatos kérésem mellett terjesztem fel, hogy minthogy e dologba
Méltó lenne a belyeb tekintés, a szükségeseket elrendelni kegyesen
Méltóztasson.
Tekintetes Inspektor Uramnak
Kis Bagi Malmokba
Február 17-én 1850
üdöss Alberty Pál
Kis Bagi Molnár
Végül
is a fűrészgép visszakerült a Kis Bagi malomba. Sok egyéb korjellemzésből
kiemelem azon tényt, hogy a molnár tudott írni, és levelét nem az
ispánon keresztül, hanem közvetlenül a jószágkormányzóhoz írta.
A leírt adatokból tudjuk, hogy 1844-ben a Kisbagi Csárda és vízi
malom működött.
Nem kis meglepetésemre olvastam
a Gödöllői Riport 1997. január 17-i számában a következőket:
Merem
remélni, hogy emlékeznek írásaimra, s így arra is, hogy adós vagyok
a Tóth István féle gyilkossági ügy részleteivel. Lássuk a történetet:Gierschke
Vince 1826 április 1-én indult Pozsonyba. A kisbagi fogadó kocsmárosa
volt, s ki tudja miért, ezen a napon akart visszatérni hazájába,
Alsó Ausztriába. A nagy úthoz a református Tóth István személyében
kocsist bérelt. Nem jutottak messzire.
A Kis Bolnokánál - talán
éppen a régi hírhedt „patkónál” - Tóth István meggyilkolta
utasát. A pénzéért vagy más okból, ezt már nem tudjuk meg sohasem-
8 halálos sebet adva megölte Gierschkét. Az orvosi boncolás után,
másnap eltemették a szerencsétlen, mindössze 23 éves fiatalembert.
Ha ilyen gyorsan megtörtént a boncolás és a temetés, akkor vagy
tanúja volt a gyilkosságnak, s a holttestet a tettes nem tudta eltüntetni,
vagy a gyilkos fordult vissza és jelentette a történteket.
A két évig tartó intézkedés
iratai nem maradtak fönn, így nem tudhatjuk, hogy miért volt szükség
ilyen hosszú procedúrára. 1828 augusztus 18-án a Bolnokán ugyanazon
a helyen, ahol a gyilkosság történt Tóth Istvánt lefejezték.
Györe Zoltán
A
szomorú esemény után a Kis Bagi Csárda működése 1826-tól bizonyított.
Valami az új korról: Az
épületet és a hozzá tartozó kertet 1954-ben államosították. Az 1950-ben
megalakult T.Sz.Cs. megkezdte építeni istállóit, ahogy akkor mondták
helyben feltárt anyagokból. Ilyennek tartották a Kisbagi Csárdát
is. A tető anyaga kitűnő fenyő áru. Erről valahogy az akkori Járási
Párt.biz. titkár Gaál Géza tudomást szerzett és határozott fellépésével
a bontáshoz nem járult hozzá.
Később a Váci Vendéglátó
Vállalat kezelésébe került, de a határozatban kikötötték, hogy a
csárda neve továbbra is KISBAGI CSÁRDA legyen. A határozatot az
akkori Járási Tanács Igazgatási Osztályának vezetője hozta, aki
nem más, mint a bagi származású Dr. Tóth Gábor.
A csárda a 30-as években
a környék leghíresebb fogadója, ételkülönlegessé-geként a sült rákot
tálalták, melynek kimeríthetetlen tenyészhelye az Egres patak Malomárka
volt, amely bűnös mulasztás miatt teljesen megsemmisült.
Dr.
Balázs
 
|
Helyreigazítás
Az Egres
VI. évf. 3. számában négy hősi halott levente nevét közöljük és ott
Jászapátit jelöltük meg. Drávai Gábor helyesbítette ismereteinke,
helyesen Kőrösszegapátiak voltak.
|
Csapadék jelentés
1995. június: 72 mm, július:
11 mm
1996. június: 58 mm, július: 31
mm
1997. június: 37 mm, július:
71 mm
|
Magyarország emléknapjai
1849. július 6.
Vasvári
Fejér Pált a románok elpusztították. Marisel-nél, a Rákóczi-csapat
őrnagya: Vasvári Fejér Pál, mintegy 100-ad magával, a románok éltal
megöletett. Maga, Vasvári facövekkel földhöz szögezve végeztetett
ki. Nagy kár ezen szép termetű és jeles lelki tehetséggekkel felruházott
fiatal emberért, kinek Pesten, az 1848. márciusi napokban oly kiváló
szerepe volt.
(A szabadságharc
egyik legkiválóbb szónoka volt)
|
A ház
AZ
ABLAK MELLETTI ülésen foglalt helyet, egyedül volt a kocsiban. Táskájából
elővett egy könyvet, majd visszatette, most nem volt kedve olvasni.
Nézte az ablak előtt elsuhanó tájat. Erdővel borított tájak váltakoztak
virágzó rétekkel. Majd egy- egy település mellett suhant el a vonat.
Látni lehetett a szélső házsorok udvarát, a sínekig kinyúló kerteket.
Szerette a kerteket nézni, s örült, ha valamelyikben felfedezett néhány
bokor kaprot. Kapor nélkül nem kert a kert - szokta mondogatni. Szülőfalujában
gyakran illatozott az asztalon a kapormártás, legízletesebben a keresztanyja
készítette. ő is próbálkozott már a főzésével, de azt a gyerekkori
ízt soha nem sikerült elővarázsolni.
A falu zárt világával, poros
- esős időben - sáros utcáival taszította, elvágyott innét. A közeli
város vonzásába került. Kihasználta minden előnyét, a hátrányait még
nem ismerte. Ha zajosak is voltak az egymás után suhanó évek, életének
mégis ez volt a legszebb szakasza. Azután innét is tovább görgette
a sors.
A vonat befutott az állomásra.
Az elmúlt évtizedek alatt annyira megváltozott, átalakult ez a város,
hogy már nem érdekelte. Elvesztette a vonzását, mint a mágnes, amit
tűzbe dobnak. A faluját elkerülték a vasútépítők, így buszjárat kötötte
össze a várossal.
Szerencséje volt, a következő járat negyedóra múlva indult. úgy számította,
hogy a délutáni járattal vissza is jöhet. Csak elsétál az Aradi utcába,
megnézi a házat amelyben született és gyermekkorát töltötte.
A ház vályogból épült, mely
szerényen húzódott meg a sarkon lévő hatalmas telken az eperfák árnyékában.
Apró ablakokkal, fehérre meszelt falakkal barátságot árasztott. A
szobába épített kemence melege kizárta a zúzmarás tél hidegét, padkája
pedig ideális hely volt a játékba feledkező gyerekeknek. Amikor az
idő jóra fordult a napsugár kicsalta őket a ház elé. A tágas udvar
megtelt élettel, s a bokrok és fák szótlanul bekapcsolódtak a bújócskázó
gyerekek játékába. Este, ha lefeküdt, ágyára esett a telihold fénye,
s ő együtt utazott vele amíg az apró ablak útját nem állta kalandozásának.
A busz sík területen
gurult, az út jobb oldalán búzamező zöldellt, szem nem látta a végét.
Az első csalódás akkor érte, mikor rádöbbent, hogy a Kígyós már nincs
sehol. Az út két oldalát szegélyező eperfákat kivágták. Gyerekkorában
idejártak csemegézni. Még édesanyjának is vitt haza ételhordóban,
fehéret, mert azt szerette.
Gondolataiból arra ébredt,
hogy áll a busz. Neki itt kell leszállni, suhant át megviselt agyán
a gondolat. Felugrott. A sofőr nyugodtan várt, még intette is, nehogy
elcsússzon a lépcsőn. Errefelé nem sietősek az emberek. Átment a púpos
hídon, - nem is olyan púpos - gondolta keserűen. A híd az Aradi utcába
torkollott. Lépteit lassította. Feje majd szétpattant, régi események
cikáztak, kergetőztek belül, vadul peregtek a múlt képei. Leánykori
barátnője háza előtt haladt el.
- Mi lenne, ha bekopognék? - töprengett.
- Meg se ismernénk egymást - dobta félre a hirtelen jött ötletét.
Hisz több évtizede már annak, hogy együtt jártunk a kora esti órákban
szegfűt szedni. A közeli legelő mellett nagy területen szikes volt
a talaj, s itt virított legszebben a különleges illattal és gyógyító
erővel megáldott virág. Zsákokba, kosarakba szedték, s a begyűjtőhelyen
szépen fizettek érte.
Gondolataiból gyermekzsivaj
hozta vissza a jelenbe. Egy csapat gyerek egymást kerülgetve, megelőzve
siettek előre a keskeny járdán.
Még pár lépés és ...
ott áll a sarkon, szemben a házzal, de a ház!... a ház nincs sehol.
Egy játszóteret lát maga előtt. Lépni nem tud, zúg a feje, könnye
patakokban ömlik.
- Rosszul van kedveském? - szólítja meg egy idős néni.
A kérdést csak a szeme fogja fel, agya lázasan lüktet.
- Csak a házat keresem - nyöszörgi.
- Nincs már meg, kedveském. Öreg ház volt, lebontották.
|
1 %
AZ
AZ ADÓFIZETŐ állampolgár, aki személyi jövedelemadójának 1 %-át a
„BAG SZÜLŐFALUMÉRT” Alapítvány javára jelölte meg, és azon
feltüntette az alapítvány
18666148-1-13
adószámát, az a forintjaival
a jól tanuló gyermekek tanulását segíti. Írja ki az alapítvány adószámát,
hogy jövőre az 1 % hovafordítás eldöntésénél, szándéka szerint járhasson
el!
Ugyancsak jogosult a HELYTÖRTÉNETI BARÁTI TÁRSULAT
a személyi j övedelemadó 1%-ára. Adószáma:
19181943-2-13
|
Az M3-as autópálya útdíjasítása
TELEPÜLÉSÜNK
ÉLETÉNEK meghatározója a községünket átszelő M3-as autópálya is.
Mindenkit érint. Érezzük előnyeit, de (jelenleg indokolatlan túlsúlyban)
szenvedjük hátrányait is. Most az időszerűséget, a címmel kapcsolatos
környezeti hatástanulmány I. Fázis összefoglalójának véleményezése
adja.
A vonatkozó kormányhatározat
az M3-as továbbépítésével együttjárónak tekinti a Bp.-Gyöngyös útszakasz
autópálya-díjasítását (apd) is. Ez az alapja a vizsgálatnak , miszerint:
„Nem az a kérdés,
hogy egy tevékenység folytatható-e, vagy sem, hanem ennek hogyanjára
kell választ adni.”
A tanulmány magas színvonalú,
széles körű, de véleményünk szerint indokolatlanul kimaradt településünk:
Bag nagyközség kellő felmérése, értékelése, a várható forgalom változásával
kapcsolatos környezeti hatás.
A HBT Környezetvédelmi
Csoportja valamint az önkormányzat TÉK B.-a véleményében arra törekedett,
hogy igazolja és alátámassza indítványát, hogy a II. Fázis öf. hatástanulmánynak
Bagon is legyen mérőhelye, ne történjen - mért és értékelt alapparaméterek
hiányában - újabb ráterhelés a jelenlegiekre, amelyeket az atom-
ill. veszélyes hulladék lerakók, a rádiótelefon átjátszók káros
hatása még kedvezőtlenebbé tesz településünk számára.
Nem teljes felsorolásunkban
vázoltuk az esetleges előnyöket, hátrányokat, amelyek a forgalomváltozással,
apd-vel járnak, hangsúlyozva, hogy a technika fejlődése, kellő körültekintéssel
az embert szolgálja.
A 3105-ös, 30-as
sz. utaknak a fizető kapukon való, forgalmi csomópontokhoz való
csatlakoztatása számunkra veszélyes, ezért a „matricás”
rendszert támogatjuk, s a szükséges óvó intézkedések megtételét
elvárjuk.
BaGi
|
Fohász
Székely himnusz
ÖRÖMMEL
VETTEM kezembe Balás Gábornak, 1984-ben a Panoráma gondozásában
megjelent „Székelyek nyomában” c. könyvét. Érdeklődésemet
csak fokozta, hogy a könyv jelentős terjedelemben foglalkozik azoknak
a székely származású személyeknek élettörténetével, akik magas szintű
munkálkodásukkal jelentőset alkottak, vagy példás, hősies életükkel
történelmünk nagyjai közé tartoznak. A felsorolás nem lehet teljes,
mert ahhoz több kötetnyi sorozatra volna szükség. Maga a szerző
is jelzi: rangsorolás nélküli felsorolás büszkeségeink közül.
Kérdés, hogy
kik a székelyek?A kérdésre egyértelműen azt felelhetjük, hogy a
magyarság egyik magyarságát megtagadni nem akaró népcsoport, amely,
mióta tudunk róluk, mindig magyarul beszélt. A székelyek eredetéről,
épp a különlegességek miatt sok feltételezés van. A magyarság őstörténetének
kutatásakor a székelység megőrzött sajátosságainak figyelembevétele
nem mellőzhető. A tudomány jeles képviselői sokszínű magyarázatot
adnak, de a végleges eredményt még ma sem lehet kimondani.
A székelység
szenvedése leírhatatlan. Gondoljunk csak a „Madélfalvi veszedelemre”,
ahol 300 székelyt kaszaboltak le. Ahol Madélfalván az áldozatokat
eltemették, eredetileg fakeresztet állítottak. 1899-ben sas figurával
emlékmű készült. A márványtáblán a következő olvasható:
Siculidium
(„Székelyöldöklés”)
„
A székely határőrség szervezésekor Madélfalva határában 1764. január
7-én a cs. katonaság által védtelenül lekaszabolt csik és háromszéki
vértanúk emlékére, kik az ősi szabadság védelméért vérzettek el,
emelte az utókor hálás kegyelete 1899.”
Felvéstek
az emlékműre egy verset is, melyet Balló István csikvármegyei tanfelügyelő
szerzett.
Székely nép! Itt hullott őseidnek vére.
Kiket zsarnok önkény bosszús karja ére.
Midőn alkotmányos szabadságod védték,
Szörnyűkép olták ki sok ártatlan éltét.
De bár elvesztek ők ádáz fegyver alatt,
Emlékük nem vész el, örökre fennmarad.
Mert hű kegyeletben megtartod őseid,
így él majd emlékük időtlen ideig.
Helyi
gyűjtésből került hozzánk a „Függetlenség” c. újságcikk,
amely 1940. szeptember 19-én jelent meg. Hitelesség okául szó szerint
közöljük a cikket:
PÉCSI EGYETEMI HALLGATÓK ÍRTÁK
1925-BEN A SZÉKELY HIMNUSZT
A
Székelyföld diadalmas hazatérésekor Erdélyországban is felcsendült
egy gyönyörű melódiájú, poétikus dal, a Székely himnusz, amelyet
a napokban hallhattak a rádióhallgatók százezrei is. A szerzők nevét
nem közölte a rádió, pedig a zeneszerző, mint a szövegíró Pécsett
élt.
A Székely
himnusz muzsikáját tizenöt évvel ezelőtt Karl Lajos dr. a legnagyobb
pécsi könyvkiadó vállalat tulajdonosa írta. Kovács József és Szalántzy
Elemér tettek eléje egy sebtében rögtönzött verset, amelynek címe
„Székely himnusz” volt, a szöveg így szólt:
Ki tudja merre, merre visz a végzet
Borongós (göröngyös) úton, sötét éjjelen
Vezesd még egyszer győzelemre néped
Csaba királyfi csillag-ösvényen.
Maroknyi székely porlik, mint a szikla
Népek harcától (harcában) zajló tengeren.
S fejük az ár, jaj, százszor elborítja
Ne hagyd el Erdély! Erdélyt Istenem.
(Ne hagyd elveszni Erdélyt Istenem!)*
Kovács
József a szöveg írója, később hazakerült Kolozsvárra és titokban
terjesztette a „Székely fohászt”, amely most diadalmasan és boldogan
tört elő öregek és fiatalok szívéből. Szegény Kovács József nem
érhette meg ezt az örömet.
így csak Szalántzy Elemér dr. pécsi orvossal, a harmadik társszerzővel
örvendezik Karl Lajos a késői sikernek, amelyre még gondolni sem
mert, amikor megírta a „Székely fohász” zenéjét.
Pécs, szeptember 19.
K.B.
* (Zárójelbe tettük Balási
könyvében leírt szöveget.)
A
fentiekből láthattuk, hogy Kovács és Szalántzy szövege eltér a ma
énekelt és írt szövegtől. Az eltérések ellenére, anélkül, hogy mi
ebben illetékesek lennénk, az a véleményünk, hogy a ma ismert szöveget
és zenéjét fogadjuk el.
De az újságcikk másban
is eltér a könyvben leírtaktól, ugyanis Balás Gábor azt írja könyvében,
hogy „száz” szót „ezerre” a szöveget író Csanády
György javította. Az újságcikk és a könyvben írtak közötti szerzői
eltérést mi elfogadni nem tudjuk.
A „Székely
fohász” ( Himnusz) eredeti szövege nincs meg, de talán nem
is ez a lényeg. Egy gelencei fiatal embertől olvastam, az ismerttől
jóval több versszakos fohászt, ami azt bizonyítja, hogy az oly sok
tehetséggel megáldott székely ember fájdalmában, örömében könnyen
farag verssorokat.
Balás
szerint az 1900-as évek elején Ó-Romániában mintegy 100.000 székely
élt. 1918-ban Erdély román kézre jutásakor kb. 200.000 magyar menekült
el Erdélyből, melyből becslések szerint 50.000 fő székely volt.
Balogh Imre
Göthér Imre
Tamás István
Tamás János
Tímár Domonkos
a második világháború után
kényszerült elhagyni szülőföldjét. Bagon telepedtek le, családot
alapítottak, s a község megbecsült polgárai.
A „Székely himnusz” szövegének
elemzésében Balás Gábor ezt írja:
Ki tudja merre, merre visz a végzet
Borongós (göröngyös) úton, sötét éjjelen
- jelzi a megpróbáltatás és bizonytalanság érzetét.
Vezesd még egyszer győzelemre néped
Csaba királyfi csillag-ösvényen.
- a csodavárás hangja ez.
Maroknyi székely porlik, mint a szikla
Népek harcától (harcában) zajló tengeren.
- utal a folytonos porlasztó hatásra, amit a sajátosságokat nem
tisztelő környezet és az öntudat fogyatkozása vált ki a székelyeknél
S fejük az ár, jaj, százszor elborítja
Ne hagyd elveszni Erdélyt Istenem.
- a régi haza iránti honvágy fellobbanására mutat.
Az
erdélyi táj, az ott élő emberek mélyre nyúló gyökere, vissza hívja
szétszóródott gyermekeit.
Balás Gábor könyvében azt írja, hogy a székelyek mint Grassalkovich
telepesei Sződön is felbukkantak. Az elnéptelenedett falvakba Grassalkovich
telepített még németeket és tótokat is. Ebből az időből a Dunapataji
Jegyzőkönyvek tartalmaznak olyan feljegyzéseket is, hogy ott székely
módra, nyíllal sorolt földek voltak.
Miért írom ezeket le?
Mert nem kizárt hogy nem került ez a székely telepes Bagra.
Mire alapozom feltevésemet? Kathona István, aki 1747 szept.12-én
született, 1766 június 12-én házasságot kötött Balázs Erzsébettel. Az
pedig közismert, hogy a székely neveknél gyakori, hogy a vezetéknév
keresztnév .
Bagot Grassalkovich vásárolta
meg 1746-ban. Igaz viszont, hogy az 1720-as országos összeírásban
már szerepel Ballás (Balázs) János. (Nyilazás = újból való kisorsolás
) Bagon, ha nem is hivatalos dűlőnévként, de van „Hosszúnyilas”
(Galgavölgyi dűlő), „Nagynyilas” (ugyancsak Galgavölgyi
dűlő). Mivel a Hosszú-, és Nagynyilas a nép nyelvén máig élő földrajzi
név, biztosra vehetjük, hogy újból osztott földekről lehet szó.
Természetes, ezek tovább kutatása szükséges.
Ha áttekintjük, hogy az
évszázadok során hány székely család kényszerült a megélhetés reményében
áttelepülni, akkor érthetjük csak meg igazán:
Maroknyi székely porlik, mint a szikla
A „Székely fohász” ma a székelyek legbensőbb imája. Imádkozzunk
mi is! Énekeljük velük a Székely himnuszt!
|
Messze, messze...
Sárosi nóták Bandi Barátunktól
Messze, messze, messze, messze a Hargiták alján.
Ott esküszik az én babám, hűtlenül és csalfán.
Megtagadta azt a csókot, amit néki adtam.
Megtagadta boldogságom, a szívem meg csalta.
Ne hallgasd a muzsikaszót, gyere ki egy szóra !
Könnyes lett a sátortartó, töröld le azt róla.
Ne töröljed, hanem inkább ölelj, csókolj csalfán !
Ne hagyjad, hogy elhervadjak a Hargiták alján.
Eltörött a cigányprímás hegedűje húrja,
Amikor a régi babám búcsúdalát húzta.
Félre tewszi a hegedűt nem muzsikál többet.
Félrefordul, letörli a szeméből a könnyet...
|
Ezekért a fiúkért valaki felelős!
BESSON
ÉRSEK közel 60 éve megfogalmazott szavai jutnak eszembe amikor vezetőink,
nevelőink, szüleink, testvéreink felé emelek szót:
„A
katolikus Vezetőnek tudatában kell lennie annak, hogy kétezer éves
kultúra minden java, kincse áll mögötte. Ennek a kulturkincsnek
kell, hogy terjesztője legyen.
Oda kell állni azok mellé, akik Krisztus országa uralmáért küzdenek
a földön.”
Nem titkolom, hogy
ezek a gondolatok a magam gondolatai összegzésével is összecsengenek,
de kötelezettségeink vannak kifelé is, a társadalommal szemben.
Többet, jobban kell
dolgoznunk. Segítenünk kell a ránk szorulóknak. Elkötelezettségünket
tudatosan, következetesen tetteink igazolják. Ne legyünk konc, nyűg,
szégyene magunknak, másoknak. Erre senki sem kényszerít, magunk
vállaljuk. Nem kívánnak mindannyiunktól mesterművet minden területén
az életnek - hiszen erre ritkán is van alkalom, de tehetségünkhöz
mérten tegyük feladatunk!
Bizonyára ilyen és hasonló
feladatok másokban is megfogalmazódnak. Napjaink fő kérdése ez,
és megerősödésünk alapja. Az emberiség sorsát a hétköznapi, csendes
munka viszi előbbre. A belső kitartó munka, a külső siker igazi
előkészítése és záloga. Ha mindenki a maga helyén komoly munkát
végez, az eredmény nem marad el.
Íme, az emberi
tudás feltárt ismeretanyagának kincses tára, melynek szeletkéit
Kumorovitz L. Bernát akadémikus, Premontrei tanár tanításából kiemelem,
melyek alapot adnak arra, hogy belássuk, rendtársa, Mécs László
költőnk, címadó verssorának intelme bennünket is érint.
Bag, 1997. július.
BaGi
|