Keresztjárás
Csintoványi kereszt
XI. rész
Kidűlt keresztfának nem köszön már
senki
A KERESZTJÁRÁSUNK
11. keresztje a Csintoványi-kereszt.A Csintovány szülőfalunk egy része,
melynek ismerete nélkül környezeti ismeretünk hiányos lenne.
Csintovány községünk legrégebbi földrajzi neve. Nem lehet csodálkozni
azon, hogy az emberek, magának a szónak jelentését sem ismerik. A Csintovány
nevének fennmaradását biztosítja a régi Csintoványi út beépült részének
Csintoványi útként történt elnevezése.
Csintovány: A
szónak ismertetésekor hivatkozom Tálas Istvánra, aki a régen mocsaras
Duna-mente és a Kiskunság vizfödte részeinek ismertetésekor a földrajzi
neveket így sorolja fel:
Laposok,
tavak, székek, bogárzók, tocsogók, örjegek, vízfogók, hajlatok, fertők,
lápos részek, ingoványok, lacák, csintoványok, dzsindások, kelők, sömjékek,
tisztások, pocsoják, kákás rétek, gödrös laposok (ilyen volt valamikor
az árokaljai rét ), amelyek közül a partos részek, hátak, hőgyek, hajlatok,
korhányok, telkek, ormosok szigetek emelkednek ki.
A
mi Csintoványunk ennek a meghatározásnak teljes egészében megfelel.
A régi postaút a Kis-Baghi csárdát elhagyva a diósberki dombháton kettávált.
A postaút a Csintoványt nyugatról megkerülve (a forrás fölött a mély
bevágás ma is megtalálható) haladt a Görbe-császárúti dűlőúton Aszód
irányába. A dombhátról jobbra fordulva a Vadaskert irányába haladt.
Ez a magyarázata annak,
hogy Csintoványnál a régi Vadaskertbe vezető út kikövezése, a múlt században
megtörtént. A Csintoványi-kereszt helyének kijelölése is ezt látszik
bizonyítani.
A keresztet - ahogy
a bagiak nevezték -„Szódás” Katona Gábor készítette ( szódavíz
üzeme volt). Stílusáról ítélve a kereszt Balázs István ácsmester munkája.
A keresztet Katona Gábor halála után Katona István, majd lánya Deme
Józsefné és jelenleg Katona Mihályné és Lőrinc Lajosné gondozza. Gondozója
volt még Katona Andrásné (Gruz) is.
Az első kereszt, hogy mikor lett e helyen elhelyezve nem tudjuk. A kereszten
ez a felirat olvasható:
ISTEN DICSŐSSÉGÉRE
A
kereszt környékének rendezése indokolt. A kereszt mellett lévő szomorúfűzfát
nem hozzáértő kezek nyesték így a lehajló ágak a korpuszban kárt okoztak.
A jelenlegi
csárda helyén Konkoly Imre tégla- és cserépégetőt épített. Ismeretünk
szerint téglaégetésére nem került sor, géppel préselt vályogot viszont
gyártottak. úgy tudjuk, hogy Könczöl Ferenc, Patak utca 17. sz. alatti
háza ebből a vályogból készült. A ház bontásakor figyeljünk rá. Cserepet
nem, de cserépedényeket égettek (kacsaitatók, sirályok, fazekak, tányérok,
köcsögök).
A területet
később Szkurka Andor vette meg és a jelenlegi csárda kelet-nyugat irányba
lévő épületrészébe a 40-es évek elején csárdát nyitott, melyben a Máriabesnyőn
lévő 4 kh szőlőjének borát mint őstermelő árusította. Később az ingatlan
több gazdát cserélt, jelenleg Csintó csárda név alatt működik. Csak
sajnálni tudjuk, hogy a régi Csintovány nevet, üzleti okokból, a semmit
nem jelentő „Csintó csárdára” változtatták.
Itt volt az úgynevezett
Csintoványi Kaparóház. Ugyanis az országos úthálózat kiépítésével egyidőben
megépítették a „Kaparó házakat”, amelyben az útőr (kaparó)
családjával lakott. Kaszálta az árkokat, s azon két-három szarvasmarhát
is tarthatott. Ma ez teljesen lehetetlen lenne, mert az útmenti fü a
nagyfokú szennyezettség miatt állati fogyasztásra alkalmatlan. A kaparóházat
1945 után szétszedték.
A csintoványi domboldal
a Legeltetési Társulaté volt, mint paskom, közös osztatlan tulajdonban.
Régen lovak legeltetésére használták. A községnek az egyetlen helye
ahol síkár qyökeret lehetett ásni. Nagyon nehéz munka volt, mert az
egész földet át kellett forgatni, hogy a síkár keféhez szükséges gyökeret
kiszedhessék.
A síkárfü vagy élesmosófü
a pázsitfűfélék családjába tartozik. Szívós gyökérzete kefekötő rostot,
surlódóanyagot szolgáltatott írja róla az új magyar lexikon.
Bagon e híres mesterségnek nyomait sem találtam. A szerencse mellém
szegült amikor rátaláltam az utolsó kefekészítő unokájára Bojtok Jánosra
Vácszentlászló, Zsámboki út 52. sz. alatti lakosra. Bojtok úr nagy átéléssel
beszélt öregapjáról. Akkor még az öregapa jelző volt használatos, napjainkban
csak „nagyi”. Sok mindenről beszélgettem Bojtok úrral, mert
ő az erdőn keresztül sokszor elkísérte öregapját Bagra, hogy munkája
termését eladják.A legtöbb esetben nem is pénzt kért hanem zsírt, szalonnát,
lisztet.
Isten nyugosztalja szegény
öregapámat, mert hogy jó borivó ember volt, - mondja Bojtok János -
így aztán hazafelé mindig hosszabb volt az út. Amit hazafelé nem bírt
meginni, Vácszentlászlóhoz közeledve eldugta egy bokorba, amelyet másnap
fogyasztott el.
Gondolataim elkalandoznak. Eszembe jutott, hogy gyermekkoromban a tóközi
hídnál tábla jelezte:
SZENTLÁSZLÓ FELÉ FÖLDÚT
A
bagiak soha nem mondták, hogy Vácszentlászló, csak úgy hogy Szentlászló,
kicsit bagiasan „Szenlászló”.
A csintoványi kereszt
bemutatásakor elsőként a Petőfi-forrásról kellett volna írnom. A forrás
egy nagy odvas szomorútűz tövénél volt, melyet a nagy nyári záporok
hordalékkal eliszapoltak. Petőfinek is kedvelt kiránduló helye lehetett,
mert az öregek is a forrást Petőfi forrásnak nevezték. Nem csak az átmenő
forgalom, de a helyi lakosság is igénybe vette a forrás vizét.
Az 50-es években, mivel
akkor ilyen címen költségvetési kiadást tervezni nem lehetett, Balázs
Mihály kőművest kértem meg a forrás jelenlegi formájának kiépítésére.
Amit nappal megépítettünk azt éjjel a víznyomás lerombolta. Emiatt azt
a módszert választottuk, hogy a forrás felett lesüllyesztettünk két
kútgyűrűt. Feltevésünk szerint valamikor a forrás egy mély gödörbe lehetett,
mert a kútgyűrű mélységében sem értük el a természetes talajt. A nagy
víznyomás miatt mélyebbre hatolni nem tudtunk. A kézi erővel működtetett
tűzoltó fecskendő nem győzte a feltörő víz kiszivárgását. A kút felett
lévő boltíves födém nagyobb súlyt nem bír el. így félő, hogy több személy
egyidejű terhelésekor a födém beszakad. Feltétlen szükséges lenne a
forrás tisztítása.
Ma már biztosra mondhatom,
hogy a forrás vize magas magnézium tartalmú, ennél fogva rendszeres
fogyasztása a vesekő ellen kedvező hatású. Kedvező hatása miatt ma is
többen használják. Halaszthatatlanul szükséges az eredeti forrás feltárása,
és a szennyezett víz kizárása, annak érdekében, hogy még eredményesebb
legyen vesekő elleni kúrára.
Dr. Balázs
 
|
PRO MEMORIA
Hol vannak
a katonák?
III. rész
Angyal András tizedes, hősihalott
A 2.
MAGYAR hadsereg doni katasztrófája 1943. január 12-én az urivi hidfőnél
pár nap alatt bekövetkezett. A megindított orosz támadás áttörte a
magyar hadsereg védelmi vonalát. A magyar hadsereg 200 ezer katonából
és 50 ezer munkaszolgálatosból állt.
Dalnoki Veres Lajos vezérezredes
az l. páncélos hadosztály parancsnoka könyvében ezt írta: A 2. hadsereg
3 hadtestből, 1 páncélos hadosztályból és egy ezred erejű vegyes repülőcsoportból
állt. A hadosztály harckocsi anyagát a németektől vásároltuk 80 millió
pengőért. A gyalogsági fegyverek a nehézpuska és gránátvető száma
messze az oroszén alul maradt. Más fegyverzet számbelileg és minőségileg
sem volt megfelelő. (rövidített szöveg)
A 2. magyar hadsereg parancsnoka Jány Gusztáv vezérezredes. A magyar
hadsereget német hadseregparancsnoknak rendelték alá.
A
román majd az olasz frontszakasz összeomlása után a 208 km hosszú
magyarok által védett vonal védelme illúzióvá vált. Az 1943. január12-én
megindított szovjet támadásról Sára Sándor által készített interjúsorozat
a Pergőtűz-ben ugyan megjelent, de 1983-ban erélyes szovjet tiltakozásra
zúzdába került.
A szovjet áttörést nagymértékben
erősítette az Amerikai Egyesült államok sokirányú támogatása. A visszavonulás
hallatlan nagy veszteséggel járt. A 40 fok körüli hidegben az emberek
a szabadban megfagytak. Kb. 60-70 ezer ember maradt a 2. hadseregből,
tehát már harcképes hadseregről beszélni nem lehetett.
Jány vezérezredes felelőssége
abban van, hogy német tiltakozás ellenére nem adta ki időben a parancsot
a visszavonulásra.így vált teljessé a Don-kanyarban elszenvedett nemzeti
tragédia. E tragédiának számos bagi szenvedője is volt.
„Magyarország kitartása és áldozatkészsége
teszi győzedelmessé fegyvereinket.”
Olvasom e sorokat, amikor kezembe veszem Angyal Andrásnak
a Don-kanyarból írt utolsó levelét.
A tábori levél postaszáma: 233/39. A levél postabélyegzőjén ez olvasható:
„B-33-B Tábori posta 1943. január 12.” Tehát a frontvonal
áttörési napja. Csak nyílt levelet továbbított a posta, amelyet a katonai
szervek ellenőriztek és bélyegeztek.
Angyal András 1910-ben született. Részt vett a Felvidéki
bevonulásban is. Utoljára Aszódra vonult be, ahonnan 1942. júl. 6-án
indultak az orosz frontra (lánya: Katona Miklósné Angyal Terézia 1942.
júl. 8-án született). Az akkori viszonyokat ismerve korán már 1942.
december 19-én hazaengedték szabadságra. Kérelmét azzal indokolta, hogy
a kislányát még nem is látta. Tisztelet a feletteseinek akik elősegítették
szabadságolását, de egészen más okok miatt.
Ugyanis parancsra, megtorlásul, egy fiatal orosz asszonyt és két gyermekét
kellett volna agyonlőnie ő ezt megtagadta. Haditörvényszék elé akarták
állítani parancsmegtagadás miatt. Margit néni idézi férje szavait: „Hogyan
lőttem volna, hisz rátok gondoltam.” Fáradtan megfázva érkezett,
de másnap feleségével már résztvett a hajnali szentmisén.
A család féltett kincse, András bácsi által hozott - ikonszerű, képes
újságból kinyírt szentkép - jellegzetes mély rámában. Akkor már az Epreskertben
laktak, kis házát ő építette, hisz a tanult szakmája kőműves volt. A
frontra 1942. dec. 28-án indult vissza, de nem fért fel a vonatra. így
csak 29-én indult el, ahonnan soha többé nem tért vissza. útközben Kijevben
találkozott Paszternák Jánossal.
Visszaérkezése után első és utolsó levelét 1943.
január 10-én írta. Levelében írja: Szerencsésen megérkezett, a csomagot
mindenki megkapta, de mindjárt az első vonalba került, mert a csapatteste
akkor tért vissza a pihenésből
Haláláról a Vöröskereszt 1944. nov. 5-én értesítette a családot. Abban
közlik, hogy 1943. jan. 17-én Kosztoranonor-nál eltűnt. Hazakerült fogolytársai
a halál hírét megerősítették.
„A táborban annyi volt a halott, hogy mivel a nagy fagyban tömegsírt
ásni nem lehetett, egymásra hányták a csonttá fagyott embereket.”
Minden év január 13-án a Don-kanyari élők és elhaltak hozzátartozói
a budapesti Mátyás Templomban találkoznak, hogy imádkozzanak az elhunytak
lelki üdvéért.
elmondta: hadiözvegy ANGYAL ANDRÁSNÉ
és lánya KATONA MIKLÓSNÉ
|
A közbiztonság
„Jobb polgárt,
jobb hazafit,
s jobb embert
nevelni, ez
a népfőiskola célja”
(Móricz Zs.)
NAGY várakozás
előzte meg Dr. Kónya Imre országgyűlési képviselő úr,
márc. 5-én, a közbiztonságról szóló előadását. A BAGI NÉPFŐISKOLA, a
kapcsolatos előzmények után kérte fel az előadót, mint autentikus személyt,
hogy ismertesse a kérdéskör összefüggéseit, a közérzet javításának ez
irányból ható lehetőségeit.
Bevezetőjében az előadó, mint Pest megyei képviselő üdvözölte választóit,
hallgatóinkat és vázolta képviselői tevékenységének alapelveit. Kitért
a „pártváltás” körülményeire, ismertette pártja főbb célkitüzéseit.
Aláhúzta, az országgyűlési képviselő, a közérdekében fejti ki tevékenységét
és ennek során csak a saját lelkiismeretének van alárendelve.
A bőrünkön érezzük, hogy a biztonságunk sokkal rosszabb mint korábban
volt. Ennek több oka van (diktatúra helyébe a demokrácia került, kinyitották
a határokat, stb. ).
Vannak olyan okok, amelyek a kormánytól függetlenek, de ezek nem jelenthetik
azt, hogy nincs mód a romlás mérséklésére, megállítására, a közbiztonság
javítására. Statisztikai adatokkal is bizonyította, hogy a bűncselekmények
száma kedvezően befolyásolható, tehát a mindenkori kormánytól is függ.
A rendszerváltást követő tényezők (a rendőrség bizonytalansága, megfelelő
törvények hiánya, a társadalom erkölcsvesztése, az önkénytől való félelem
megszűnése ). 1990-ben, 1991-ben kritikus magasságba emelték a bűncselekmények
számát. Az emelkedést 1992-ben sikerült megállítani, majd '93-ban, '94-ben
csökkenteni. Minek volt ez köszönhető? A rendőrség megerősítésének,
technikai eszközei (számítógépek, járművek, stb.) fejlesztésének, a
rendőrőrs program beindításának, a polgárbarát rendőr - rendőrbarát
polgár viszony kialakításának. Sajnos '95-ben ez a jó kép romlott. Igaz,
hogy a kedvező fordulat sok pénzbe került, de az élet bizonyítja: megérte.
Folytatni kellene. Sajnos pl. a „szolgálati törvényt” amelyet
tárgyalásra készen adott át, most egy fél éve fogadták el, akkor is
szárnyaszegetten. A megszorító intézkedéseket a rendőrségre is kiterjesztették.
A költségvetési hiány ismert „racionalizálása” más területen
is okoz gondot, de különösen igaz ez a közbiztonság területén, ahol
hosszú távon kedvezőtlenül befolyásolja a társadalom erkölcsi állapotát.
Végül az előadó kifejtette aggodalmát, a büntetőtörvénykönyv szigorítására
tett módosító javaslatuk, kormány részről való ellenzése illetve az
országgyűlés napirendjéről való levétele miatt.
Példaként a robbantások, kirívóan súlyos vagyon elleni bűncselekmények
és elbírálásuk kérdéskörét érintette, kifejtve a szigorítás és az eljárás
hatékonyságának szükségszerűségét
Természetesen az előadást elismeréssel tapsolva és megköszönve, élénk
vita követte. A kérdések melyek kezdetben élesek, később érdemlegesek,
tárgyszerűek voltak, megválaszolásra kerültek. Az óra így is duplájára
növekedett, mire kicsengettek.
BaGi
|
Értékek
„Mi
az tehát, amit az egyház tud nyújtania mai fiataloknak ? Megmutatja,
hogy van ebben a világban egy, érték, amit úgy hívnak, hogy ember.
és megmutatja, hogy ennek az embernek az igazi értéke ott van, ahol
Jézus Krisztusra tekint, az Evangéliumra, mindarra, ami a Tízparancsból
és mindarra ami az Isten ajkáról származik a számára és ahonnét el
tud igazodni, hogy ember, becsületes ember, emberséges ember legyen.
Vajon az 1966-os emberképben
megjelenik-e az előbb említett érték ? Egy értékrend van: a pénz és
az erő avagy erőszak. Mondhatnám úgy is, hogy eljön a 'paradicsomi
állapot', ahol ugye ha 'ebből esztek, olyanok lesztek, mint az Isten'.
Vagyis nincs Isteni törvény, nincs Isteni előirás, nincs Isteni terv
az emberről, hanem 'én majd meghatározom, hogy milyen törvények uralkodjanak
rajtam és körülöttem.”
GYULAI ENDRE szeged-csanádi
megyés püspök,
a Magyar Katolikus Püspöki Kar alelnöke
Mit adhat az egyház? című írásából
|