Választ(ás)
Anno 1945. május 23.
MINDEN HATALOM, történjen
annak bármilyen áron, vagy módon való megszerzése, arra törekszik, hogy
hatalmát legitimmé, törvényessé tegye. Gondoljunk csak az államcsínnyel
való .hatalom megszerzésére. A hatalmat megragadó első nyilvános megjelenésekor
elsőként jelenti be a szabad választás megtartását, a legtöbb esetben
az időpontot is megjelöli. Közben arra törekszik, hogy előkészítse hatalmának
megerősítését, az ellenlábasok kiszorítását a hatalomból.
A tiszta választás nagyon szép választási
program, de csupán az a tény, hogy egy bizonyos csoport már hatalmon van
hatalmas előnyt jelent. Gondoljunk csak arra, hogy a hatalmon lévő, a
kampánycsend előtt tartja választási nagygyűlését, amelyen elhangzottakra
a többi aspiráns már nem tud válaszolni. Az -fc pedig mindenki tudja,
hogy az emberek többségénél az utolsó ígéretek rögzülnek, amely befolyásolja
akaratukat.
Ezen kívül nagyon sok választási taktika
van, sokszor azok nemcsak, hogy nem etikusak, hanem azok az emberi méltóságot
is nélkülözik. Nem véletlen tehát, hogy a különböző nézeteket vallók,
vagy gyakorlatot alkalmazók között éles összeütközés van. Minden csoport
a maga programját tartja egyedüli üdvözítőnek, arra törekedve, hogy minél
nagyobb tömeget gyűjtsön maga körül.
A települési önkormányzatok választásánál
a lakosság, közvetlen érintett a választás eredményében. Kisebb településeken
és főleg azokon a helyeken, ahol a pártok alapszervezetei nem működnek,
tapasztalat szerint legeredményesebb párton kívüliként indulni.
Ez felel meg legjobban annak, hogy
érdek, vagy lekötelezettek csoportja ragadhassa magához a hatalmat. Az
elmúl negyven év számos receptet kínál a választóknak és a hatalom megszerzéséért
küzdők számára egyaránt.
A választáson való részvétel, minden
választásra jogosult részére nem csak alkotmányos jog, hanem kötelesség
is. Mégpedig olyan jog és kötelesség, amely másra nem ruházható át. A
választás tehát közvetlen, titkos és egyenlő. E három alapelv közül bármelyik
figyelmen kívül hagyása, vagy megsértése, sérti az alkotmányos jogot,
tehát büntethető. A választástól való távolmaradás nem von maga után büntetést,
vagy joghátrányt, de erkölcsileg elmarasztalható az, aki távol marad a
választástól.
A választás lebonyolításában számos
állampolgár vesz részt, akik hatósági védelemben részesülnek, de fokozott
felelősség is terheli őket. Erre épül a választási törvény, mert csak
két személynek összejátszása, a népakarattól teljesen eltérő eredményt
is hozhat.
A
második világháború befejezésétől két hétre, vagyis 1945 május 23-ra,
Farkas István a Nemzeti Bizottság elnöke ülésre hívta össze a pártok
által delegált Nemzeti Bizottsági tagokat. A tagokon kívül részt vett
az ülésen Téglás Kálmán főjegyző helyettes is. A gyűlést a Himnusz elénekelésével
kezdik és a Nemzeti Bizottság elnöke Isten segítségét kéri a Bizottság
munkájára. A leköszönő Povázson József bíró helyett D. (Deme) Könczöl
Mihályt választják bírónak. Az ülés további levezetésére felkérik Povázson
Józsefet.
További választási eredmények:
Törvénybíró: Balázs Gábor
Pénztáros: Angyal Sándor,
Közgyám: Könczöl Sándor,
Tóth Iván,
Boda Sándor,
Láng Lipót,
Balázs András.
Téglás Kálmánt vezetőjegyzőnek választják.
(Érdemes felfigyelni a címre, már nem főjegyző, hanem vezetőjegyző.)
Választanak még:
- Gazdasági elöljárót,
- Termelési bizottságot
- Építési bizottságot.
Téglás
Kálmánról keveset tudunk. Úgy mondják, ha tovább marad, akkor egy roma
(cigány) sem marad a faluban. Okát nem ismerjük a gyors leváltásának,
de 1945. szept. 4-én Kepes Lászlót választják vezetőjegyzőnek. Ezen
az ülésen szavaznak Bálint Gergely főjegyző kérelméről, melyben kérte,
hogy helyezzék vissza tisztségébe, vagyis a vezetőjegyzői állásába,
mivelhogy a háború előtt ő volt a község főjegyzője.
Mivel D. (Deme) Könczöl Mihály bíró
nem szavazott, így Bálint Gergely (választás eredményeként) 17 igen
és 17 nem szavazatot kapott. Hogy mi a szavazategyenlőség esetén az
eljárás, azt ma megállapítani nem tudtuk. Tény az, hogy a vezetőjegyző
Kepes László lett.
A névszerinti szavazásnál csalás
történt ugyanis, Palya Ferenc és Balázs Pál nem vett részt a szavazásban
(távollétük miatt) mégis a névszerinti szavazásban a nemmel szavazók
között találjuk.
A csalás gyorsan kiderült, mert
szept. 9-én ismét tárgyalják Bálint Gergely kérelmét. A jegyzőkönyv
szerint már nincs névszerinti választás. Minek is az ellenőrizhető.
D. Könczöl Mihály bíró javasolja a Nemzeti Bizottságnak, hogy ne legyen
névszerinti szavazás, sebtében javasolta viszont, hogy Bálint Gergelyt
ne fogadják vissza, hanem változatlanul Kepes László domonyi lakost
válasszák meg vezetőjegyzőnek. Az eredmény várható volt: Kepes Lászlót
választották vezetőjegyzőnek. A szavazók névsorát, és hogy ki szavazott
igennel és ki nemmel, nem adjuk közre.
Általam, a szavazásban résztvevők
ismertek. Egy-két személy, akit kétesélyesek közé sorolnák, a többséget
viszont ma is el tudnám dönteni, hogy ki szavazott igennel, vagy nemmel.
Minden szervezet működése szabályozva
van. A szabályoktól való eltérés törvénytelen. Nem lehet egy testületet
csak törvényesen összehívni, olyan szabályzat pedig biztos nincs, illetve
nem volt, hogy a bíró döntse el, hogy névszerinti szavazás legyen-e,
vagy közfelkiáltás. .Pest megye alispánja a választási határozatokat
megsemmisítette, és 1946. február 14-re új választást tűzött ki.
A választás várható eredménye ekkor
már nem volt kétséges. A Nemzeti Bizottság összetételében beállt változás
egyértelművé tette a várható eredményt.
A vezetőjegyzői állást szabályosan
meghirdették.
Pályázó volt:
Kepes László,
Bálint Gergely,
Molnár János,
Horváth István.
A
törvényesség biztosítása érdekében a Járási Főjegyző (korábban főszolgabíró)
is részt vett a szavazáson. A szavazásban 31 fő szavazásra jogosult
vett részt. Az előírás (szabályzat) értelmében 10 főnek kellett volna
kérni a névszerinti szavazást, de mivel csak két fő kérte a névszerinti
szavazást, a jelenlévők közfelkiáltással szavazták meg a nyílt szavazást.
A nyílt szavazáson Kepes László, Csedő Béla járási főjegyző barátja,
a jelenlévő 31 főből 27 szavazatot kapott, és 4 fő tartózkodott a szavazástól.
Így kezdődött Bagon a demokratikus szabad választás.
|
MÁRAI SÁNDOR kassai
cipszerek leszármazottja, Kosztolányi Miklós utcai szomszédja, egy „korszakváltó
kor” mártírja és szimbolikus alakja. A „felszabadulás” ejtette igazán rabságba, de a világvesztés sem bírhatta rá, hogy kultúrfelöltőt
cseréljen. Elmenekült, hogy megmaradhasson citoyennek, alkotónak, embernek.
A cellakultúrák sajátja, hogy leginkább
az emberi szellem immunrendszerét fenyegetik. Érdekes az a kettősség,
ami ilyes korok szellemi Tantaloszait megérinti. Néhányan térdhajtva hódolnak
be a fennállónak, vagy kompromisszumokat kötve kiegyeznek, mások talpig
hűségbe öltöznek, viselve annak emberpróbáló következményeit. Hűségesek
az igazsághoz, az emberi méltósághoz és műveltséghez.
Máraira tekintve leginkább azon csodálkozhatunk,
hogy igazságtisztelete mennyi sorsot mért rá. Az 1943-ban megjelent Füveskönyv
még egy régi, polgári értékekre és hagyományokra ügyelő kor alkotása.
Az életgyakorlat szolgálatára íródott, bár jócskán túlmutat azon. Ahogyan
címe is előre jelzi, jó szereket kínál testnek és léleknek, hasznos tanácsokat
az emberi élet számára: ételeket és italokat, életrendet, életbölcseletet
és emberismeretet. A könyv legjobb lapjain, mozaikkövekbe rejtett, többnyire
keserű igazságok tükrözik egy letűnőben lévő kor keresztmetszetét, E filozófiába
fojtott líra némileg megelőlegezi, a később naplófolyamokban megnyilatkozó
Márai burkolt önvallomásait.
Nagy gondolkodók, írók és költők esetében
gyakorta tapasztalhatjuk: szeretnek metszetekben gondolkodni. E gondolatmetszetek
- legyenek premisszák, vagy konklúziók - persze mindig roppant intimek,
s ellentmondásoktól sem mentesek. Annak belátásán alapulnak, hogy az igazság
csak paradoxálisan szólítható meg, tehát az aforisztikus kijelentések,
meglátások másik oldala is végiggondolandó. Bennük a megsejtett evidenciák
a visszaemlékezésből szövődnek, intuitív erejüket néha a képszerűség szellemességéből,
máskor az átélt tapasztalatokból merítik. Így fonja a gondolkodó értelme,
világérzése köré a gondolatot, mely igazsághipotézisek, gondolati reflexiók
mentén rajzolódik ki a személyiség számára betelt, betelni látszó igazságokból.
Ahogyan a kígyó saját farkába harap,
Márai sem tehet másként, minthogy saját világtapasztalatát, belső világterét
rögzíti a felemás nyelvbe. Legbensőbb titkait azonban nem tudja „kidadogni”
bár ott sejlik minden sorában. Nem az artisztikus, maga köré fátylat borítani
kívánó rejtőzködés okán, hanem a megoszthatatlanság felismeréséből eredően.
Közölhető, s már közlésre nem szánható határán hallgat el. A gyakorta
visszatérő hallgatás, mint attitűd - a legkisebb rossz választása - hátterében
a felmért valóság áll: az ember belvilága olyannyira zárt tartomány, hogy
a kommunikáció tekintetében, egymással szemben naponkénti a halál. A kötetet
záró pitvarfohásszal a világ fölé könyököl ki: még a tetszőleges, jövőben
bujkáló utolsó pillanat helyzetéből tekint végig élete terén és idején,
hogy az elvégzett munka fáradt derűjével biccentsen felénk: „Megéltem
a legtöbbet és a legnagyszerűbbet, az emberi sorsot. Más és jobb nem is
történhetett velem.”
Balázs Sándor
(átvett cikk: Demokrata, 1998/12.)
|
Ahhoz, hogy
személyi jövedelemadójának 1 %-ról szándéka szerint rendelkezzen, már
most Írja ki a „Bag Szülőfalumért” Alapítvány adószámát, amely
18666148-1-13,
vagy a Helytörténeti Baráti Társulat adószámát,
amely
191819-2-13.
|
Kalász, kalász, árva magyar KALÁSZ
NAPJAINK ÁLLANDÓ híranyaga
a nagy mennyiségű kenyérgabona elhelyezése, értékesítése. E gondra,
mindenki számára elfogadható megoldást találni szinte lehetetlen. A
tárca gyors intézkedése a kistermelők megsegítése érdekében átmeneti
megoldást jelent, de nagytermelők (szövetkezetek) ráfizetnek a gabonatermesztésre.
Márpedig költségek ott is vannak, és vannak emberek, akik abból élnek.
Az átmeneti gondokon, ha segít is az Alkotmány Bíróság, akihez panasszal
fordultak az érdekvédelmi szervek, nem jelent, nem jelenthet végleges
megoldást. Ezen gondra csak hosszú távú intézkedések sorozata hozhat
megnyugtató eredményt.
A mezőgazdasági termelésszerkezet
váltása ma elkerülhetetlen. Azt már mondják, hogy nem lehet ilyen sok
búzát termelni, de azt senki sem mondja, hogy mit termeljen helyette.
A Bagi Népfőiskola előadója, 1998.
február 26-án Dr. Szakál Ferenc egyetemi tanár országgyűlési képviselő
volt, aki „Európa és a magyar mezőgazdaság” cím alatt tartott
értékes előadást. A résztvevők aggodalmuknak adtak hangot. A professzor
úr jól látja a mezőgazdaság gondjait, de a megoldás bonyolult és nehéz.
Előadásának nagyon hézagos kivonata:
Bevezetőjében kitért a mezőgazdaságot
országszerte érintő kérdésekre, összevetve az európait, világgazdasági
befolyásoló tényezőkkel. A jobb megértés érdekében pontos eligazítást
adott az Európa Tanácsról, illetve az Európai Unióról. Ő hazánk egyik
képviselője volt az Európa Tanács parlamenti Közgyűlésében.
A háború utáni időktől elindulva
elemezte a nyugati mezőgazdaság fejlődését, a nincstelenségtől, az állami
támogatásokon keresztül, a kvóták bevezetéséig, a termelés optimalizálásáig.
Az elfogadható változatok egyike volt, a termőföldek kivonása a termelésből.
(De nem úgy, hogy parlagon hagyjuk.) Minden országnak ki kell használni
sajátos adottságait (éghajlat, természet, talaj, stb.); keresni kell
azokat a termékeket, módszereket, amelyekkel versenyképesek tudunk lenni,
a piacon. A többi földet meg a többi erőforrást ún. természet tájgazdálkodásra
és vidékfejlesztésre kell fordítani.
Befejezésül, a professzor úr bemutatott
egy svédországi riportfilmet, az ott sajátos, fűzfaültetvényes, bioenergia-gazdálkodást
folytató gazdákról.
Az ipar átalakítását a polgárok
(melósok) megsínylették, de a mezőgazdaság átalakítása is fájdalmas
lesz, sok áldozattal jár. Az átalakítást megszenvedi nem csak a paraszt,
hanem a munkás is. Ma történelem, hogy még a negyvenes évek végén is,
az aratás után „kalászolók” járták a tarlót, hogy kalászonként
szedjék össze a kenyérre valót. Otthon kicsépelték a búzaszemet, hogy
egy kis kenyér jusson az asztalra. Bizony jól jött az is, amikor a fű
mellé, egy kis árpa is jutott a malacoknak. Abban az időben még a sertéseket
kihajtották a legelőre, de minek, ott sem tudtak mit enni. Elmúlt már
régen az idő, amikor a makkosokat járta a csorda. Erre a tényre utal
az 1728-as összeírás is, amikor ezeket olvashatjuk: „...ahol sok
makk terem az erdőben, a disznóhizlalásért annyit fizetnek, mint az
idegenek...”
Akkor a szokásjog törvényerővel
bírt, és ismeretlen volt a „joghézag”. Ugyanis a kalászoló
csak arra a területre ment, ahonnan a búzakereszteket már behordták.
Még a gyanúját is elkerülték annak a vádnak, hogy a keresztből (kévéből)
húzták ki a kalászokat. A nagyobb családok kétszer is végig húzták a
„nagygereblét”, hogy minél kevesebb kalász maradjon a tarlón.
Az jó, hogy ma nem így van. Nem
jó viszont, hogy kenyérgabonát égetnek el. Azt is elfelejtettük, hogy
a kenyér megszegése előtt keresztet húzzunk a kenyérre!
id. Balázs Gusztáv
|
Kitekintés az Egres völgyébe
A művelődési ház bejárati lépcsőjéről
II. rész
KÖZSÉGÜNK EGYIK féltve
őrzött történelmi eseménye is a Posta úttal kapcsolatos. A Napóleon
csapatainak közeledtére, két esetben is el kellett menekíteni a Szent
Koronát Budáról. A Szent Koronát a XVIII. század végétől már Budán őrizték.
Az első alkalommal 1805. nov. 16-án
József nádor, a két koronaőr és számos főúr jelenlétében a koronát kivették
a szokásos helyéről, és a koronázási jelvényekkel együtt másik, szállításra
alkalmasabb ládába helyezték, amelyet szintén lepecsételtek. Az egyik
koronaőr kíséretében szállították Munkácsra, majd a veszély elmúltával
szállították vissza Budára. Szinte biztosra vehetjük, hogy a Bagon keresztül
vezető postaúton szállították, így természetes községünkön is.
A másik menekítés 1809-ben történt,
ugyancsak a Napóleon hadainak előretörése miatt. Budáról előbb Almásy
Pál koronaőr pesti házába vitték, majd Egerbe, ahol a székesegyház kincstárába
helyezték el. De itt is csak egy éjszakát töltött, mert kísérői a megyeházát
biztonságosabbnak ítélték, s ott őrizték tovább. Szeptember végén Almásy
Pál gyöngyösi házába vitték át a kincseket, s azok ott is maradtak,
míg november elején vissza nem térhettek Budára. A Szent Korona november
4. helyett, csak nov. 8-án érkezett meg, mert útközben olyan nagy eső
volt, hogy Bagnál a töltés elromlott, s késedelmet szenvedtek. Emiatt
elmaradt az ünnepélyes budai fogadtatás, mert az összesereglettek időközben
elszéledtek.
Helytörténeti szempontból a második
eseményre szeretnék bővebben kitérni. Két helyszín jöhet számításba.
Az első akadály a Galga patak lehetett, ma is megtalálható a Galgán
átívelő híd helye. A Galga akkor még szabályozatlan volt, és az átjáró
híd előtt a Galga vízfolyása, főleg áradáskor jelentősen kiszélesedhetett.
Ez a híd Hévízgyörk területére esett és oda tartozhatott akkor is, mert
Bag és Hévízgyörk között a határ mindig a „Sáros út” volt,
s a két község között, tudomásunk szerint határvita sohasem volt.
Ha tehát, az esőzés következtében
a töltés ezen a szakaszon rongálódott meg és vált járhatatlanná a postaút,
akkor már a Szent Koronát útnak sem indították, ha pedig igen, akkor
Hatvanban várakoztak. Itt kell arra is választ adni, hogy ha az átkelő
hely Hévízgyörk területén volt, akkor a feljegyzés miért a bagi töltésre
utal? Elsősorban azért, mert a postaállomás Bagon volt, és a tájékozódás
szempontjából a postaállomás volt az irányadó. A bagi határtól mintegy
száz méterre lévő híd hovatartozása, ilyen szempontból jelentőséggel
nem bírt.
A második akadály - Bag térségében
- a Nagyvölgyi árokkal átszelt vízjárat lehetett. Az akkori helyszín
felvázolásával elképzelhető, hogy az átjárás lehetetlen volt. A Nagyvölgyi
árok akkori szabályozatlansága megfelel, a jelenleg a Szentlászlói úton
végighaladó vízlevezető árok nyomvonalával. Ebben az esetben Gyöngyösről
a menet már el sem indult, vagy Hatvanban időzött. A legkisebb esély
van arra, hogy a Szent Korona Bagon várakozott, úgy gondoljuk, hogy
a bagi postaállomás, vagy a Parókia a kíséret fogadására nem volt alkalmas.
Erre a bagi „Historia Domus” sem utal. Mivel a bagi töltést
a Szent Koronával kapcsolatban már többször idéztük, azért tartottuk
szükségesnek annak részletes leírását.
Fordítsuk figyelmünket, a gyűjtőnéven
Szabadság telep (ezt a földrajzi nevet ma nem használják) fölé emelkedő
magaslatra, amelyet a bagiak „Tatárülés oldalnak”, és az afölött
elhelyezkedő, viszonylag sík területre, melyet a bagiak „Tatárülésnek”
neveznek. A hivatalos neve pedig „Tatárülés-dűlő”. Az 1829-ben
készült térkép szerint „Tatár Ilis”. Welmann Imre, a Grassalkovich-birtok
történetéről írt könyvében pusztaként jelölve „Tatár ölés”-ként
jelöli.
Tatárülés, „Béla part”-ként
a térképen is jelölve van. Feltehetően rossz adatközlés miatt, vagy
a térkép szerkesztője feljegyzéseit rosszul alkalmazta. Bagon Béla part
nincs. Az 1829-es térképen is, azt a hévízgyörki határban jelöli. Szólnom
kell itt a Tatárülés oldal növényvilágáról. Mivel ennek hozzáértője
nem vagyok, így csak találgatok. Ha községünk területén még van ősnövény
ritkaság, az a Tatárülés oldalba megtalálható, mert ez a terület évszázadok
óta háborítatlan. Lehet az is, hogy a rendszeres felelőtlen égetés éppen
ezeket az ősnövényeket pusztította ki.
Az úrbéri egyezség és tagosítás
Bagon 1851-ben kezdődött el, vagyis a szabadságharc elbukása után két
évre. A számbavétellel egyidőben alaptérképet készítettek, amely az
1797-ben készített úrbéri térképre épült. A számbavétel 15. pontja szerint:
a Tatárülés hasznos része 90 4/8 hold. Az összeírás itt valószínű a
Tatárülés dűlőre utal, mert a Tatárülés oldal ma is, gyakorlatilag hasznosítatlan,
amely nem került felosztásra, hanem a Legeltetési Bizottság tulajdona
volt, és jelenleg a Szövetkezet tulajdonában van. A Tatárülésen már
Asztalos István, sőt korábban Kalicz Nándor is település nyomait észlelte.
Rómer F. a Tatárülésen „pogányvár” formát jelez. Ezt a feltevést
Miklós Zsuzsa, 1976-os régészeti bejárása során nem tudta még csak vélelmezni
sem. Tény viszont, hogy a friss szántás után cserép maradványok találhatók.
A bagiakat mindig, és napjainkban is foglalkoztatja a dűlő elnevezése.
Nem véletlen. „Bag történetében” Horváth Lajos azt írja: „...
bármennyire is csábító volna, de bizonyítékok hiányában nem hozható
kapcsolatba az 1241-es tatárjárással.” De nem is zárható ki. Ugyanott
olvasható: „Pest megyében az utolsó tatárjárás valójában 1682-83
fordulóján volt, amikor a Bécs ostromára vonuló török sereg tatár csapatai
Pest megye területén teleltek.”
(folytatjuk)
Dr. Balázs
|
A turai csata
1849. július 20-án
A DICSŐSÉGES szabadságharc
végnapjai közeledtek. 1849. június 17-én 200 000 fős orosz sereg beözönlött
az országba. Az oroszlánként küzdő magyar csapatok, talán utolsó jelentősebb
csatája a turai csata volt 1849. július 20-án.
Degré Alajos „Visszaemlékezéseim”
című könyvéből közlünk idézetet, mivel a visszaemlékező Degré Alajos is
részt vett az ütközetben:
„Amint
ráütöttünk az oroszokra, egy-két perc alatt bevoltunk kerítve. Iszonyú
küzdelem és mészárlás fejlődött ki: szabadulnunk semerre sem lehetett,
mi volt más hátra, mint verekedni utolsó emberig, vagy megadni magunkat.
Mi inkább akartunk meghalni. Sorainkban küzdött önkénytesen Dessewffy
Arisztid, teljes tábornoki díszben, mellén a másodrendű érdemkereszttel,
s mert a veres atillát meg a keresztet látták a muszkák, később állították,
hogy az a püspök, aki velünk attakírozott, roppant vitéz volt.
...egy muszka hátulról csapást mér
Dessewffy tábornokra, ideje nem volt, se gondolkodni, se cselekedni.
Luzsénszky (Dessewffy segéde), mint a villám felállt a nyeregben, tábornoka
felé hajlik, s fejével fogta fel a vágást. Mély és veszélyes sebet kapott
Degré. Kardom, melyet Teleki Sándortól a márciusi napokban kaptam eltörött,
lovam két pika szúrás alatt összeesett, magam is már két sebből véreztem.
Most láttam végórámat, egy orosz huszártiszt két lépésről pisztolyt
szegezett rám. A csodálatos erejű Apagyi főhadnagy ebben a pillanatban
odasújt tenyérnyi széles kardjával, s az orosz tiszt karja pisztolyostól
földre esik...”
|
1995. június: 72 mm,
július: 11 mm
1996. június: 58 mm, július: 31 mm
1997. június: 37 mm, július: 71 mm
1998. június: 119 mm, július: 58 mm
|