„ A   s z ü l ő f a l u é r t   l e h e t   s o k a t   t e n n i,  d e   e l e g e t   s o h a ”


VII. ÉVF. 4.         A  HELYTÖRTÉNETI   BARÁTI  TÁRSULAT  TÁJÉKOZTATÓJA          1998. AUGUSZTUS

 


Választ(ás)
Anno 1945. május 23.
MINDEN HATALOM, történjen annak bármilyen áron, vagy módon való megszerzése, arra törekszik, hogy hatalmát legitimmé, törvényessé tegye. Gondoljunk csak az államcsínnyel való .hatalom megszerzésére. A hatalmat megragadó első nyilvános megjelenésekor elsőként jelenti be a szabad választás megtartását, a legtöbb esetben az időpontot is megjelöli. Közben arra törekszik, hogy előkészítse hatalmának megerősítését, az ellenlábasok kiszorítását a hatalomból.
      A tiszta választás nagyon szép választási program, de csupán az a tény, hogy egy bizonyos csoport már hatalmon van hatalmas előnyt jelent. Gondoljunk csak arra, hogy a hatalmon lévő, a kampánycsend előtt tartja választási nagygyűlését, amelyen elhangzottakra a többi aspiráns már nem tud válaszolni. Az -fc pedig mindenki tudja, hogy az emberek többségénél az utolsó ígéretek rögzülnek, amely befolyásolja akaratukat.
      Ezen kívül nagyon sok választási taktika van, sokszor azok nemcsak, hogy nem etikusak, hanem azok az emberi méltóságot is nélkülözik. Nem véletlen tehát, hogy a különböző nézeteket vallók, vagy gyakorlatot alkalmazók között éles összeütközés van. Minden csoport a maga programját tartja egyedüli üdvözítőnek, arra törekedve, hogy minél nagyobb tömeget gyűjtsön maga körül.
      A települési önkormányzatok választásánál a lakosság, közvetlen érintett a választás eredményében. Kisebb településeken és főleg azokon a helyeken, ahol a pártok alapszervezetei nem működnek, tapasztalat szerint legeredményesebb párton kívüliként indulni.
      Ez felel meg legjobban annak, hogy érdek, vagy lekötelezettek csoportja ragadhassa magához a hatalmat. Az elmúl negyven év számos receptet kínál a választóknak és a hatalom megszerzéséért küzdők számára egyaránt.
      A választáson való részvétel, minden választásra jogosult részére nem csak alkotmányos jog, hanem kötelesség is. Mégpedig olyan jog és kötelesség, amely másra nem ruházható át. A választás tehát közvetlen, titkos és egyenlő. E három alapelv közül bármelyik figyelmen kívül hagyása, vagy megsértése, sérti az alkotmányos jogot, tehát büntethető. A választástól való távolmaradás nem von maga után büntetést, vagy joghátrányt, de erkölcsileg elmarasztalható az, aki távol marad a választástól.
      A választás lebonyolításában számos állampolgár vesz részt, akik hatósági védelemben részesülnek, de fokozott felelősség is terheli őket. Erre épül a választási törvény, mert csak két személynek összejátszása, a népakarattól teljesen eltérő eredményt is hozhat.

      A második világháború befejezésétől két hétre, vagyis 1945 május 23-ra, Farkas István a Nemzeti Bizottság elnöke ülésre hívta össze a pártok által delegált Nemzeti Bizottsági tagokat. A tagokon kívül részt vett az ülésen Téglás Kálmán főjegyző helyettes is. A gyűlést a Himnusz elénekelésével kezdik és a Nemzeti Bizottság elnöke Isten segítségét kéri a Bizottság munkájára. A leköszönő Povázson József bíró helyett D. (Deme) Könczöl Mihályt választják bírónak. Az ülés további levezetésére felkérik Povázson Józsefet.
      További választási eredmények:
Törvénybíró: Balázs Gábor
Pénztáros: Angyal Sándor,
Közgyám: Könczöl Sándor,
Tóth Iván,
Boda Sándor,
Láng Lipót,
Balázs András.
     Téglás Kálmánt vezetőjegyzőnek választják. (Érdemes felfigyelni a címre, már nem főjegyző, hanem vezetőjegyző.) Választanak még:
- Gazdasági elöljárót,
- Termelési bizottságot
- Építési bizottságot.
   
   Téglás Kálmánról keveset tudunk. Úgy mondják, ha tovább marad, akkor egy roma (cigány) sem marad a faluban. Okát nem ismerjük a gyors leváltásának, de 1945. szept. 4-én Kepes Lászlót választják vezetőjegyzőnek. Ezen az ülésen szavaznak Bálint Gergely főjegyző kérelméről, melyben kérte, hogy helyezzék vissza tisztségébe, vagyis a vezetőjegyzői állásába, mivelhogy a háború előtt ő volt a község főjegyzője.
      Mivel D. (Deme) Könczöl Mihály bíró nem szavazott, így Bálint Gergely (választás eredményeként) 17 igen és 17 nem szavazatot kapott. Hogy mi a szavazategyenlőség esetén az eljárás, azt ma megállapítani nem tudtuk. Tény az, hogy a vezetőjegyző Kepes László lett.
      A névszerinti szavazásnál csalás történt ugyanis, Palya Ferenc és Balázs Pál nem vett részt a szavazásban (távollétük miatt) mégis a névszerinti szavazásban a nemmel szavazók között találjuk.
      A csalás gyorsan kiderült, mert szept. 9-én ismét tárgyalják Bálint Gergely kérelmét. A jegyzőkönyv szerint már nincs névszerinti választás. Minek is az ellenőrizhető. D. Könczöl Mihály bíró javasolja a Nemzeti Bizottságnak, hogy ne legyen névszerinti szavazás, sebtében javasolta viszont, hogy Bálint Gergelyt ne fogadják vissza, hanem változatlanul Kepes László domonyi lakost válasszák meg vezetőjegyzőnek. Az eredmény várható volt: Kepes Lászlót választották vezetőjegyzőnek. A szavazók névsorát, és hogy ki szavazott igennel és ki nemmel, nem adjuk közre.
      Általam, a szavazásban résztvevők ismertek. Egy-két személy, akit kétesélyesek közé sorolnák, a többséget viszont ma is el tudnám dönteni, hogy ki szavazott igennel, vagy nemmel.
      Minden szervezet működése szabályozva van. A szabályoktól való eltérés törvénytelen. Nem lehet egy testületet csak törvényesen összehívni, olyan szabályzat pedig biztos nincs, illetve nem volt, hogy a bíró döntse el, hogy névszerinti szavazás legyen-e, vagy közfelkiáltás. .Pest megye alispánja a választási határozatokat megsemmisítette, és 1946. február 14-re új választást tűzött ki.
      A választás várható eredménye ekkor már nem volt kétséges. A Nemzeti Bizottság összetételében beállt változás egyértelművé tette a várható eredményt.
      A vezetőjegyzői állást szabályosan meghirdették.

Pályázó volt:
Kepes László,
Bálint Gergely,
Molnár János,
Horváth István.
      A törvényesség biztosítása érdekében a Járási Főjegyző (korábban főszolgabíró) is részt vett a szavazáson. A szavazásban 31 fő szavazásra jogosult vett részt. Az előírás (szabályzat) értelmében 10 főnek kellett volna kérni a névszerinti szavazást, de mivel csak két fő kérte a névszerinti szavazást, a jelenlévők közfelkiáltással szavazták meg a nyílt szavazást. A nyílt szavazáson Kepes László, Csedő Béla járási főjegyző barátja, a jelenlévő 31 főből 27 szavazatot kapott, és 4 fő tartózkodott a szavazástól. Így kezdődött Bagon a demokratikus szabad választás.



Gondolatmetszetek
MÁRAI SÁNDOR kassai cipszerek leszármazottja, Kosztolányi Miklós utcai szomszédja, egy „korszakváltó kor” mártírja és szimbolikus alakja. A „felszabadulás” ejtette igazán rabságba, de a világvesztés sem bírhatta rá, hogy kultúrfelöltőt cseréljen. Elmenekült, hogy megmaradhasson citoyennek, alkotónak, embernek.
      A cellakultúrák sajátja, hogy leginkább az emberi szellem immunrendszerét fenyegetik. Érdekes az a kettősség, ami ilyes korok szellemi Tantaloszait megérinti. Néhányan térdhajtva hódolnak be a fennállónak, vagy kompromisszumokat kötve kiegyeznek, mások talpig hűségbe öltöznek, viselve annak emberpróbáló következményeit. Hűségesek az igazsághoz, az emberi méltósághoz és műveltséghez.
      Máraira tekintve leginkább azon csodálkozhatunk, hogy igazságtisztelete mennyi sorsot mért rá. Az 1943-ban megjelent Füveskönyv még egy régi, polgári értékekre és hagyományokra ügyelő kor alkotása. Az életgyakorlat szolgálatára íródott, bár jócskán túlmutat azon. Ahogyan címe is előre jelzi, jó szereket kínál testnek és léleknek, hasznos tanácsokat az emberi élet számára: ételeket és italokat, életrendet, életbölcseletet és emberismeretet. A könyv legjobb lapjain, mozaikkövekbe rejtett, többnyire keserű igazságok tükrözik egy letűnőben lévő kor keresztmetszetét, E filozófiába fojtott líra némileg megelőlegezi, a később naplófolyamokban megnyilatkozó Márai burkolt önvallomásait.
      Nagy gondolkodók, írók és költők esetében gyakorta tapasztalhatjuk: szeretnek metszetekben gondolkodni. E gondolatmetszetek - legyenek premisszák, vagy konklúziók - persze mindig roppant intimek, s ellentmondásoktól sem mentesek. Annak belátásán alapulnak, hogy az igazság csak paradoxálisan szólítható meg, tehát az aforisztikus kijelentések, meglátások másik oldala is végiggondolandó. Bennük a megsejtett evidenciák a visszaemlékezésből szövődnek, intuitív erejüket néha a képszerűség szellemességéből, máskor az átélt tapasztalatokból merítik. Így fonja a gondolkodó értelme, világérzése köré a gondolatot, mely igazsághipotézisek, gondolati reflexiók mentén rajzolódik ki a személyiség számára betelt, betelni látszó igazságokból.
      Ahogyan a kígyó saját farkába harap, Márai sem tehet másként, minthogy saját világtapasztalatát, belső világterét rögzíti a felemás nyelvbe. Legbensőbb titkait azonban nem tudja „kidadogni” bár ott sejlik minden sorában. Nem az artisztikus, maga köré fátylat borítani kívánó rejtőzködés okán, hanem a megoszthatatlanság felismeréséből eredően. Közölhető, s már közlésre nem szánható határán hallgat el. A gyakorta visszatérő hallgatás, mint attitűd - a legkisebb rossz választása - hátterében a felmért valóság áll: az ember belvilága olyannyira zárt tartomány, hogy a kommunikáció tekintetében, egymással szemben naponkénti a halál. A kötetet záró pitvarfohásszal a világ fölé könyököl ki: még a tetszőleges, jövőben bujkáló utolsó pillanat helyzetéből tekint végig élete terén és idején, hogy az elvégzett munka fáradt derűjével biccentsen felénk: „Megéltem a legtöbbet és a legnagyszerűbbet, az emberi sorsot. Más és jobb nem is történhetett velem.”

Balázs Sándor
(átvett cikk: Demokrata, 1998/12.)

 



      Ahhoz, hogy személyi jövedelemadójának 1 %-ról szándéka szerint rendelkezzen, már most Írja ki a „Bag Szülőfalumért” Alapítvány adószámát, amely

18666148-1-13,

vagy a Helytörténeti Baráti Társulat adószámát, amely

191819-2-13.



Kalász, kalász, árva magyar „KALÁSZ”


NAPJAINK ÁLLANDÓ híranyaga a nagy mennyiségű kenyérgabona elhelyezése, értékesítése. E gondra, mindenki számára elfogadható megoldást találni szinte lehetetlen. A tárca gyors intézkedése a kistermelők megsegítése érdekében átmeneti megoldást jelent, de nagytermelők (szövetkezetek) ráfizetnek a gabonatermesztésre. Márpedig költségek ott is vannak, és vannak emberek, akik abból élnek. Az átmeneti gondokon, ha segít is az Alkotmány Bíróság, akihez panasszal fordultak az érdekvédelmi szervek, nem jelent, nem jelenthet végleges megoldást. Ezen gondra csak hosszú távú intézkedések sorozata hozhat megnyugtató eredményt.
      A mezőgazdasági termelésszerkezet váltása ma elkerülhetetlen. Azt már mondják, hogy nem lehet ilyen sok búzát termelni, de azt senki sem mondja, hogy mit termeljen helyette.
      A Bagi Népfőiskola előadója, 1998. február 26-án Dr. Szakál Ferenc egyetemi tanár országgyűlési képviselő volt, aki „Európa és a magyar mezőgazdaság” cím alatt tartott értékes előadást. A résztvevők aggodalmuknak adtak hangot. A professzor úr jól látja a mezőgazdaság gondjait, de a megoldás bonyolult és nehéz. Előadásának nagyon hézagos kivonata:
      Bevezetőjében kitért a mezőgazdaságot országszerte érintő kérdésekre, összevetve az európait, világgazdasági befolyásoló tényezőkkel. A jobb megértés érdekében pontos eligazítást adott az Európa Tanácsról, illetve az Európai Unióról. Ő hazánk egyik képviselője volt az Európa Tanács parlamenti Közgyűlésében.
      A háború utáni időktől elindulva elemezte a nyugati mezőgazdaság fejlődését, a nincstelenségtől, az állami támogatásokon keresztül, a kvóták bevezetéséig, a termelés optimalizálásáig. Az elfogadható változatok egyike volt, a termőföldek kivonása a termelésből. (De nem úgy, hogy parlagon hagyjuk.) Minden országnak ki kell használni sajátos adottságait (éghajlat, természet, talaj, stb.); keresni kell azokat a termékeket, módszereket, amelyekkel versenyképesek tudunk lenni, a piacon. A többi földet meg a többi erőforrást ún. természet tájgazdálkodásra és vidékfejlesztésre kell fordítani.
      Befejezésül, a professzor úr bemutatott egy svédországi riportfilmet, az ott sajátos, fűzfaültetvényes, bioenergia-gazdálkodást folytató gazdákról.
      Az ipar átalakítását a polgárok (melósok) megsínylették, de a mezőgazdaság átalakítása is fájdalmas lesz, sok áldozattal jár. Az átalakítást megszenvedi nem csak a paraszt, hanem a munkás is. Ma történelem, hogy még a negyvenes évek végén is, az aratás után „kalászolók” járták a tarlót, hogy kalászonként szedjék össze a kenyérre valót. Otthon kicsépelték a búzaszemet, hogy egy kis kenyér jusson az asztalra. Bizony jól jött az is, amikor a fű mellé, egy kis árpa is jutott a malacoknak. Abban az időben még a sertéseket kihajtották a legelőre, de minek, ott sem tudtak mit enni. Elmúlt már régen az idő, amikor a makkosokat járta a csorda. Erre a tényre utal az 1728-as összeírás is, amikor ezeket olvashatjuk: „...ahol sok makk terem az erdőben, a disznóhizlalásért annyit fizetnek, mint az idegenek...”
      Akkor a szokásjog törvényerővel bírt, és ismeretlen volt a „joghézag”. Ugyanis a kalászoló csak arra a területre ment, ahonnan a búzakereszteket már behordták. Még a gyanúját is elkerülték annak a vádnak, hogy a keresztből (kévéből) húzták ki a kalászokat. A nagyobb családok kétszer is végig húzták a „nagygereblét”, hogy minél kevesebb kalász maradjon a tarlón.
      Az jó, hogy ma nem így van. Nem jó viszont, hogy kenyérgabonát égetnek el. Azt is elfelejtettük, hogy a kenyér megszegése előtt keresztet húzzunk a kenyérre!

id. Balázs Gusztáv



Kitekintés az Egres völgyébe
A művelődési ház bejárati lépcsőjéről

II. rész


KÖZSÉGÜNK EGYIK féltve őrzött történelmi eseménye is a Posta úttal kapcsolatos. A Napóleon csapatainak közeledtére, két esetben is el kellett menekíteni a Szent Koronát Budáról. A Szent Koronát a XVIII. század végétől már Budán őrizték.
      Az első alkalommal 1805. nov. 16-án József nádor, a két koronaőr és számos főúr jelenlétében a koronát kivették a szokásos helyéről, és a koronázási jelvényekkel együtt másik, szállításra alkalmasabb ládába helyezték, amelyet szintén lepecsételtek. Az egyik koronaőr kíséretében szállították Munkácsra, majd a veszély elmúltával szállították vissza Budára. Szinte biztosra vehetjük, hogy a Bagon keresztül vezető postaúton szállították, így természetes községünkön is.
      A másik menekítés 1809-ben történt, ugyancsak a Napóleon hadainak előretörése miatt. Budáról előbb Almásy Pál koronaőr pesti házába vitték, majd Egerbe, ahol a székesegyház kincstárába helyezték el. De itt is csak egy éjszakát töltött, mert kísérői a megyeházát biztonságosabbnak ítélték, s ott őrizték tovább. Szeptember végén Almásy Pál gyöngyösi házába vitték át a kincseket, s azok ott is maradtak, míg november elején vissza nem térhettek Budára. A Szent Korona november 4. helyett, csak nov. 8-án érkezett meg, mert útközben olyan nagy eső volt, hogy Bagnál a töltés elromlott, s késedelmet szenvedtek. Emiatt elmaradt az ünnepélyes budai fogadtatás, mert az összesereglettek időközben elszéledtek.
      Helytörténeti szempontból a második eseményre szeretnék bővebben kitérni. Két helyszín jöhet számításba. Az első akadály a Galga patak lehetett, ma is megtalálható a Galgán átívelő híd helye. A Galga akkor még szabályozatlan volt, és az átjáró híd előtt a Galga vízfolyása, főleg áradáskor jelentősen kiszélesedhetett. Ez a híd Hévízgyörk területére esett és oda tartozhatott akkor is, mert Bag és Hévízgyörk között a határ mindig a „Sáros út” volt, s a két község között, tudomásunk szerint határvita sohasem volt.
      Ha tehát, az esőzés következtében a töltés ezen a szakaszon rongálódott meg és vált járhatatlanná a postaút, akkor már a Szent Koronát útnak sem indították, ha pedig igen, akkor Hatvanban várakoztak. Itt kell arra is választ adni, hogy ha az átkelő hely Hévízgyörk területén volt, akkor a feljegyzés miért a bagi töltésre utal? Elsősorban azért, mert a postaállomás Bagon volt, és a tájékozódás szempontjából a postaállomás volt az irányadó. A bagi határtól mintegy száz méterre lévő híd hovatartozása, ilyen szempontból jelentőséggel nem bírt.
      A második akadály - Bag térségében - a Nagyvölgyi árokkal átszelt vízjárat lehetett. Az akkori helyszín felvázolásával elképzelhető, hogy az átjárás lehetetlen volt. A Nagyvölgyi árok akkori szabályozatlansága megfelel, a jelenleg a Szentlászlói úton végighaladó vízlevezető árok nyomvonalával. Ebben az esetben Gyöngyösről a menet már el sem indult, vagy Hatvanban időzött. A legkisebb esély van arra, hogy a Szent Korona Bagon várakozott, úgy gondoljuk, hogy a bagi postaállomás, vagy a Parókia a kíséret fogadására nem volt alkalmas. Erre a bagi „Historia Domus” sem utal. Mivel a bagi töltést a Szent Koronával kapcsolatban már többször idéztük, azért tartottuk szükségesnek annak részletes leírását.
      Fordítsuk figyelmünket, a gyűjtőnéven Szabadság telep (ezt a földrajzi nevet ma nem használják) fölé emelkedő magaslatra, amelyet a bagiak „Tatárülés oldalnak”, és az afölött elhelyezkedő, viszonylag sík területre, melyet a bagiak „Tatárülésnek” neveznek. A hivatalos neve pedig „Tatárülés-dűlő”. Az 1829-ben készült térkép szerint „Tatár Ilis”. Welmann Imre, a Grassalkovich-birtok történetéről írt könyvében pusztaként jelölve „Tatár ölés”-ként jelöli.
      Tatárülés, „Béla part”-ként a térképen is jelölve van. Feltehetően rossz adatközlés miatt, vagy a térkép szerkesztője feljegyzéseit rosszul alkalmazta. Bagon Béla part nincs. Az 1829-es térképen is, azt a hévízgyörki határban jelöli. Szólnom kell itt a Tatárülés oldal növényvilágáról. Mivel ennek hozzáértője nem vagyok, így csak találgatok. Ha községünk területén még van ősnövény ritkaság, az a Tatárülés oldalba megtalálható, mert ez a terület évszázadok óta háborítatlan. Lehet az is, hogy a rendszeres felelőtlen égetés éppen ezeket az ősnövényeket pusztította ki.
      Az úrbéri egyezség és tagosítás Bagon 1851-ben kezdődött el, vagyis a szabadságharc elbukása után két évre. A számbavétellel egyidőben alaptérképet készítettek, amely az 1797-ben készített úrbéri térképre épült. A számbavétel 15. pontja szerint: a Tatárülés hasznos része 90 4/8 hold. Az összeírás itt valószínű a Tatárülés dűlőre utal, mert a Tatárülés oldal ma is, gyakorlatilag hasznosítatlan, amely nem került felosztásra, hanem a Legeltetési Bizottság tulajdona volt, és jelenleg a Szövetkezet tulajdonában van. A Tatárülésen már Asztalos István, sőt korábban Kalicz Nándor is település nyomait észlelte. Rómer F. a Tatárülésen „pogányvár” formát jelez. Ezt a feltevést Miklós Zsuzsa, 1976-os régészeti bejárása során nem tudta még csak vélelmezni sem. Tény viszont, hogy a friss szántás után cserép maradványok találhatók. A bagiakat mindig, és napjainkban is foglalkoztatja a dűlő elnevezése. Nem véletlen. „Bag történetében” Horváth Lajos azt írja: „... bármennyire is csábító volna, de bizonyítékok hiányában nem hozható kapcsolatba az 1241-es tatárjárással.” De nem is zárható ki. Ugyanott olvasható: „Pest megyében az utolsó tatárjárás valójában 1682-83 fordulóján volt, amikor a Bécs ostromára vonuló török sereg tatár csapatai Pest megye területén teleltek.”

(folytatjuk)

Dr. Balázs



A turai csata
1849. július 20-án
A DICSŐSÉGES szabadságharc végnapjai közeledtek. 1849. június 17-én 200 000 fős orosz sereg beözönlött az országba. Az oroszlánként küzdő magyar csapatok, talán utolsó jelentősebb csatája a turai csata volt 1849. július 20-án.
      Degré Alajos „Visszaemlékezéseim” című könyvéből közlünk idézetet, mivel a visszaemlékező Degré Alajos is részt vett az ütközetben:

      „Amint ráütöttünk az oroszokra, egy-két perc alatt bevoltunk kerítve. Iszonyú küzdelem és mészárlás fejlődött ki: szabadulnunk semerre sem lehetett, mi volt más hátra, mint verekedni utolsó emberig, vagy megadni magunkat. Mi inkább akartunk meghalni. Sorainkban küzdött önkénytesen Dessewffy Arisztid, teljes tábornoki díszben, mellén a másodrendű érdemkereszttel, s mert a veres atillát meg a keresztet látták a muszkák, később állították, hogy az a püspök, aki velünk attakírozott, roppant vitéz volt.
      ...egy muszka hátulról csapást mér Dessewffy tábornokra, ideje nem volt, se gondolkodni, se cselekedni. Luzsénszky (Dessewffy segéde), mint a villám felállt a nyeregben, tábornoka felé hajlik, s fejével fogta fel a vágást. Mély és veszélyes sebet kapott Degré. Kardom, melyet Teleki Sándortól a márciusi napokban kaptam eltörött, lovam két pika szúrás alatt összeesett, magam is már két sebből véreztem. Most láttam végórámat, egy orosz huszártiszt két lépésről pisztolyt szegezett rám. A csodálatos erejű Apagyi főhadnagy ebben a pillanatban odasújt tenyérnyi széles kardjával, s az orosz tiszt karja pisztolyostól földre esik...”



Csapadékjelentés

1995. június: 72 mm,      július: 11 mm
1996. június: 58 mm,      július: 31 mm
1997. június: 37 mm,      július: 71 mm
1998. június: 119 mm,    július: 58 mm


index