De már nem tudom, mit csináljak?
De már nem tudom, mit csináljak?
Meginnám borát az országnak.
S mentül több az, amit megiszom,
Annál iszonyúbban szomjazom.
Miért nem tesz az Isten most csodát?
Változtatná borrá a Tiszát,
Hadd lehetnék én meg a Duna;
Hogy a Tisza belém omlana!
(Petőfi Sándor; Tokaj, 1844. február)
|
Kirándulás a Galgához
V. befejező rész
MIELŐTT
A SALAKOS UTAT elhagynánk Veres Péter író iránti tiszteletünk jeléül
kötelességünk leírni, hogy az 1940-es évek elején, a Salakos utat
munkaszolgálatosok újították fel. A felújítási munkát munkaszolgálatosok
végezték, közöttük volt Veres Péter is, aki 1945 után a Nemzeti Parasztpárt
és az Országos Földbirtokrendező Tanács elnöke, 1947-48 ban előbb
újjáépítési majd honvédelmi miniszter. Az út salakkal való terítését
a bagi lovasgazdák végezték közmunkában. Az út napjainkban elveszítette
jelentőségét, kocsikkal tönkretették, a közvilágítási lámpákat elhordták.
Utunkat folytassuk a Galga
jobb partján, ahol - elsőként - a „Szennyvíz tisztító telepet”
(művet) találjuk. A telep megépítését elsősorban a laktanyák, és az
aszóid lakótelep, Fiúnevelő Intézet, Orvosi rendelő indokolta. Kapacitása
Aszód város és Bag nagyközség szennyvíz tisztításának is megfelel.
Szépséghibája „csupán” annyi, hogy 2 km-en belül új lakóház területet
kialakítani nem lehet.
A Galga mmndkét oldalán
lévő területet a földnyilvántartás „Rétszél” néven jelöli, de
a bagiak több földrajzi névvel ismerik. A Galga jobb oldalán találjuk
a „Kertalját” (a bagiak mondják úgy is, hogy Kertajja) a Nagyegrest,
a községi réteket. A baloldali részt, Kisegresnek. Bag közigazgatási
területéhez tartozott korábban a MáV aszódi állomása és a Fiúnevelő
Intézet, az aszódi újtelep, mindkét laktanya, sőt még a kartali úti
laktanyán túli terület egy része is. Keletről e területet a „Sáros
út” határolja, amely egyben Bag és Hévízgyörk közötti határ út és
nagyon régen ez az út kötötte össze a „Kartali uradalmi tanyát”
a „Farkaslyuki” (Monostor-völgyi) tanyával. Ez a terület
- kivéve a Kertalját - a Schossberger féle birtok része volt. A vasúton
inneni területet a bagi munkástanács 1919. április 8-án - a kartali
uradalom vezetését átvevő termelőszövetkezettől, kapott területből
- itt osztott földet 127 földnélküli szegénynek.
Ez a határrész hordozta
a faluközösség osztatlan tulajdonát, egészen a „legeltetési bizottságokat”
megszüntető rendelkezésig. A Galga partján itt látható még az egyetlen
öreg fűzfa azokból, amelyek a Galga jobb partját díszítették.
A „ganajos”
gödör lehetett valamikor az uradalmi halastó, mely zsilip-maradványa
még ma is látható. Ebből a gödörből az 1910-es években még Tóth Rafi
bácsi egy méteres nagy csukát fogott szomszédai nagy ámulatára, s
készítettek belőle „ hal levet” ( hallét, - halászlét akkor
így mondták.)- igazi mulatságot, „kadarkával” keverve. (Abban
az időben Bagon, többségében még kadarka szőlő volt.)
Ne sajnálják a fáradtságot,
s tegyenek egy kirándulást az Egres torkolatához, oda, ahol az Egres
a Galgába „omlik”. A két patak torkolatától lépjünk visszafelé
a Galga jobb partján 250 lépést és ott találunk egy égetett cserép
csövet, amelyből a legnagyobb szárazságban is bőven folyik a hűs víz.
Ma, még nem tudjuk, hogy
Eszterházy, vagy az őt követő valamelyik földesúr alagcsövezte le
a Galga jobb partját, beleértve a Galga és az Egres patak között elterülő
területet is.
A Nagyegresben Kozma
Andrásnak (Bag, Nefelejcs u.4.) is volt földje. Nem tudjuk, milyen
okból, de a csöveket felszedte, amely kitett egy kocsiderékkal.
Ha figyelembe vesszük, hogy Podmaniczky János már 1730-ban nem csak
téglát, de tetőcserepet is gyártott Aszódon, akkor elképzelhető, hogy
az alagcsövezés Eszterházy Sándor úr idejéből való. Az égetett cserépcső
vizsgálata több támpontot adna. Amint már írtam, a Galga utolsó szabályozása
az 1950-es évek első felében történt. Ezen a szakaszon bagi brigád
dolgozott, vezetőjük, Begidsán Ottó, akinek köszönhetjük, hogy különös
gondot fordítottak a kifolyó cső állapotára.
Minden kétséget kizáróan
megállapíthatjuk, hogy e területen, korábban sokkal nagyobb rétkultúra
volt, mint napjainkban.
A Nagyatádi néven
ismert földreform nem törekedett a nagybirtokosok lényeges csökkentésére,
de tény, hogy Bagon Báró Tornyay Schossberger Lajos 153 kh. földje
felosztásra került.
A hévízgyörki határban,
de Baggal szomszédos az a terület, mely a volt postaút és a Galga
által határolt háromszögben terül el. Ez az un. „Belga”.
Mivel ezt a területet a bagiak vásárolták Schossberger Lajostól és
a bagi határhoz kapcsolódik, a bagiak egy része a területet a bagi
határhoz tartozónak ismeri.
A bagi Báró Sina Simon
féle birtokot a Langrand Dumonceau belga bank vásárolta meg 1864-ben.
A belga banktól pedig Schossberger Henrik birtokába került vásárlás
útján. Ezt a hévízgyörki területet is a belga bank adta el a bagi
Balázs Györgynek. Ez a Balázs györgy azonos azzal a Balázs Györggyel,
aki az úrbéri egyezséget a bagiak részéről
- huszonhárom társával együtt - aláírta.
Ez a terület innen
kapta a „Belgák” elnevezést. E helyen kell írnom arról a
reménysugárról, amely egyszer felcsillant a tiszta kék égbolton. Az
Egyetemi Nyomda kiadásában, 1947-ben jelent meg a „Duna-Tisza
Csatorna lehetséges építésének tanulmánya” A tanulmány szerint
1933-ban a Duna-Tisza közi Mezőgazdasági Kamara gyűlésén Duganovics
Máté földbirtokos javaslatára tanulmányozták a Duna-Tisza csatornának
Vác-Aszód-újszász-Szolnok közötti megépítésének lehetőségét.
A terv szerint a csatorna
hossza 115 km lett volna (Ebből 7 km alagút, 60 km ásott csatorna,
48 km pedig a csatornázott Galga és Zagyva folyó szakasza.) A tervet
- sok hátránya miatt - alaposabb vizsgálat alá nem vonták. Ki tudja
(?) talán jobb is. Egy nagy lehetőség az tervezőasztalon maradt. Vajon
előveszik-e valaha? Ami igaz, a Galgára, igaz a Dunára is, a patakok,
folyók vízhozama, ha lassan is, de csökken. Valamikor a Galga vize
őrlő malmot hajtott. Az is csak gyerekkoromban volt, hogy esős nyáron
a családi ház pincéjében (Malom u. 14) feltört a talajvíz. A 90-es
években a kimeríthetetlen hévízgyörki szőlőkben az un. „Dobronay”
kút is kiszáradt. A természet figyelmeztet, csak az ember nem akarja
észrevenni.
Még egy terv, amely
még a tervezőasztalra sem került. A képviselő testület 1912. október
28-án tartott ülésén a Járási Főszolgabíró javaslatát, a jegyző örömmel
üdvözölte, mely szerint Aszód és Czegléd közötti keskenyvágányú vasút
épüljön. A javaslatot Tóth István közgyám ellenzi. A jegyzőkönyvből
az indoklás kimaradt, csak annyi, „hogy arra semmi szükség nincsen”.
„Tóth István
felszólalásának befolyása alatt elfogultan a tárgy fölött napirendre
térnek.” Soha többet tárgyalás alá sem vették.
Azóta már az
Egres patakon sok víz lefolyt, amikor 1700. május 23-án a határt megállapító
bizottság több tanú meghallgatása után a jegyzőkönyvbe ezeket írta:
„Az Egres völgyen follyó víz mellett: az kiről azon vügy Egresnek
hívattatik.”
Ha akkor Kandó István
Domony földesura nem vindikál magának jogot Bag egyes területére,
akkor most nem bizonyíthatnánk, hogy községünk egyik legrégibb földrajzi
neve az „Egres”.
Csodálatosan írja
Petőfi, a Tisza a Dunába nem ömlik, hanem „omlik”. De így
írta ezt 1864. január 8-án Albert Ferenc bíró is, aki az Egrest Pesty
Frigyes kéziratos helységnévtárában így írta: „A Csintovány folyó
a Baghi réteken keresztül a Galgába omlik.”
Utam végére értem, ülök az Egres torkolatánál a hol a Galgába omlik.
Csodálom a természet e szépségét. Nincs a világnak olyan tudósa, aki
az összeölelkező két patak vizét szét tudná választani. Megnyugtató
ez a látvány, a csendet csak az autópálya dübörgése zavarja. E században
sokat veszített varázsából a Galga-völgye, amelynek népe a közeli
fővárosi hatás ellenére is őrzi néprajzát, hagyományát.
Már régen megfogalmazódott
bennem; e térség emberei képesek lennének közös erőfeszítéssel visszaállítani
e táj varázsát. Sok elképzelés, sok terv foglalkoztatja az embereket,
mert érzik, hogy nincs minden rendben a házuk táján, de a terveken
túl nem jut, mert nem azon kellene vitatkoznunk, hogy miért nem lehet,
hanem azon, hogy mit csináljunk.
Annyi sokat hallunk
a kerékpár utakról. Itt van a Galga, a Zagyva. Töltésük a legideálisabb
a kerékpárútra, s nem volna elképzelhetetlen Szolnokra kerékpárral
utazni.
Soraimat most befejezem, hogy későbbi írásommal a község más tájaival
gyönyörködtessem kedves olvasóimat.
Dr. Balázs
|
Hol vagy István király?
A SZOKOTTNÁL IS
kellemesebb téli napra ébredtünk 1998. január 13-án, amikor az egész
ország 1943. január 13-ára, a Don-i áttörés 55. évfordulójára emlékezett.
A központi megemlékezés a Mátyás-templomban volt. Ismereteink szerint
megemlékezést tartottak még a Sziklakápolnában és a Boldogasszony-templomban
is. Időben érkeztünk a Budavár nagytemplomához, a Mátyás-templomhoz.
Nem is tétováztunk érkezésünk után, helyet foglaltunk a templom hajójában.
Január 13-a keddi napra esett, tehát munkanapon volt a megemlékezés.
Ezzel is indokolható, hogy a jelenlévők többsége hajlott korú férfi
és nő volt. Ott voltak, akik végigszenvedték az áttörés borzalmait,
akiknek férje, hozzátartozója, katonatársa jeltelen sírban nyugszik
örökre a Don partján. Pontosan 10.00 órakor harangzúgással kezdődött
a megemlékező gyászmise. A mise előtt, a katonazenekar eljátszotta
„Hol vagy István király, téged magyar kíván” kezdetű éneket, mely
tompította azt a feszültséget, amelyet a megtelt nagy templomban a
visszaemlékezés okozott. Elfoglalta helyét a Zrínyi Katonai Akadémia
növendékei-nek énekkara is. A szentmisét Ladocsi Gáspár tábori püspök
mutatta be. A szentbeszédet vitéz Dr. Tabódy István tábornok esperes-plébános
tartotta.
Tabódy tábornok úr,
mint huszárszázados vett részt a doni áttörés borzalmaiban. Akkor
megfogadta, ha Isten megsegíti, életét az ő dicsőségének szenteli.
Felszentelése után tíz évet volt a rendszer börtöneiben, ebből három
évet Recsken, a halált osztogató táborban.
Tabódy esperes úr,
mint tábornok végzi misszióját, egyben Bicske plébánosa is. Visszaemlékezésében
szólt a magyar katona hősiességéről. Utoljára magyar katona hagyta
el a vérrel áztatott Don partját. A Szentírás mondja: szent és üdvös
dolog halottakért imádkozni, hogy feloldozást nyerjenek bűneik alól.
A doni harctéren elesett katonáinkért, de bármely hősi napon katonáinkért
imádkozunk, fejezte be Tabódy tábornok úr, a kötelességünket teljesítjük:
bajtársainknak odaát is segítségükre vagyunk.
A jeltelen sírokban,
de inkább lövészárkokban, bombatölcsérekben mintegy 120.000 magyar
katona, munkaszolgálatos nyugszik. Közülük egy az ő térdén lehelte
ki lelkét
A szentmise alatt
együtt énekelhettünk a katonai főiskola hallgatóival és a felemelő
katonazenekarral, akik csodálatos hangszerelésben játszották többek
között „Jézusom előtted leborulok...”, majd „Boldogasszony
anyánk
” énekeket.
A szentmise után a
Hadtörténeti Múzeum belső udvar-falain elhelyezett emléktábla előtt
Katona Tamás Bp. I. kerület polgármestere, történész tartott megemlékezést.
A megemlékezés után
számos katonai szervezet helyezte el a megemlékezés koszorúját.
Május utolsó vasárnapja (1998.május 31.)a hősök napja. Ezen alkalommal
a budapesti Hősök terén lesz nagy, ünnepi megemlékezés.
|
CSAK AZÉRT ADTUK
megemlékezésünknek a fenti címet, mert fiát is így hívták, de adhattuk
volna azt is, hogy a „Két (Pap) Tóth János”.
Sajnos, mindkét személy tisztességes nevén, Tóth János, már nem él.
Tartjuk kötelességünknek haláluk után is elmondani életük nagyszerűségét.
Nem most, hanem már régen tudjuk, hogy emberi magatartásuk miatt,
a falu tiszteletbeli polgárai voltak, akik mély ember iránti tiszteletből
tették dolgukat.
Az öreg Pap Tóth János
tanult szakmája a szabó mesterség volt, de ismeretlen okból nem folytatta
szakmáját. Pedig ügyes kezű ember volt - mint általában a PapTóthok.
A szakmát felcserélte
„csirke kofasággal”, ahogy azt régen mondták. Az egylovas,
könnyűkerekű stáfkocsijával a Jászságban megvette a piacon a baromfit,
tojást. Sokszor egész éjjel kocsizva másnap már Pesten árult az ottani
piacon. Ismerte a pesti kofákat, azok ismerték őt.
Ahogy közeledett
1944 ősze, a front úgy közeledett Pesthez. Egyik alkalommal azt mondja
neki az egyik kofa, vagy kereskedő: János itt van két gyerek, egy
fiú meg egy lány, levihetné magukhoz falura, ki tudja mi lesz még
itt Pesten. Levihetem, - mondta János, de hát mi igen szerényen élünk.
Nem tartott sokáig az egyezkedés, mert János azt mondta, ahol elfér
kettő, ott elfér négy is, mert hogy neki két családja volt, a Mariska
(Balázs Mihályné Tóth Mária, Szt. Imre u. 9.) és János (Felesége:
Pintér Borbála, Dózsa Gy. u.)
Nem telt bele egy
jó hét, amikor Pap Tóth János hozott még egy gyereket. Ha segítségről
volt szó, akkor János nem nagyon kérette magát. így aztán a Pap Tóth
család nyolc főre szaporodott, mert velük lakott János öccse, Ferenc
is. Voltak, ahogy voltak, ettek, ami volt. Már Bagon hallani lehetett
az ágyúk dörgését, amikor János a fenyegetésnek engedve katonai szolgálatra
bevonult Pestre. A nagy család itt maradt János feleségére, férfiember
nélkül, mert Ferenc akkor már betegeskedett. A háború elültével Tóth
Jánosné kapott egy levelet, amelyben egy ápolónő értesítette, hogy
férje bombázás következtében meghalt. Szerető szívét a háború vihara
elragadta.
A pesti gyerekek ki
lettek oktatva, hogyha idegen jön a portára, akkor ők szaladjanak
a kerteken át ki a Papsorra, ha nevüket kérdik, akkor mondják, hogy
Tóth Lajos, vagy Karcsi, vagy Mariska. Persze az „Alvégiek”
tudták, hogy pesti gyereket, de ők nem kérdeztek. ők tudtak mindent
anélkül is. Mint ahogy azt is tudták, hogy a Tóth András házába beköltözők
nem kibombázott pestiek, hanem kémelhárítók, akik onnan tartották
megfigyelés alatt a Neumann féle házat.
Bagon, a 21 napig
tartó állóháború alatt sok minden történt. Az orosz parancsnokság,
az öreg Balázs Gábor (Szt. Imre u.-i) házában rendezkedett be, mert
Balázs Gábor, mint I. világháborús orosz fogoly, jól beszélt oroszul.
Az köztudott, hogy az oroszok a gyerekeket szerették, és sok mindent
eltűrtek nekik. Természetes volt tehát, hogy a gyerekek a parancsnoki
szobában ki-be szaladgáltak, közöttük Tóth János is.
Egyik alkalommal a
gyerek Tóth János arra lett figyelmes, hogy a pesti gyerek, a Karcsi,
kettévágott krumpliból bélyegző formát faricskált. János rá is kérdezett,
mit csinál, de Karcsi azt válaszolta, hogy bélyegzőt, mert igazolványt
akarnak csinálni, hogy mihelyt csak lehet, visszamenjenek Pestre.
Azt mondta János, hozok én nektek bélyegzős papírt, ha kell, ott van
Balázs Gábor bácsiék első szobájában.
Nem sok biztatás kellett Jánosnak.
Óatlan pillanatban bélyegzett egy pár üres lapot, és odaadta pesti
barátainak. Ahogy a frontvonal elhagyta Bagot, a pestiek is elinduttak.
Teltek az évek, János fetnőtt, családot alapított. Mivel felesége
családi házát, az autópályaépítés következtében kisajátították, a
Dózsa Gy. utcában kapott telken, szép házat építettek.
Történt
egy nap, hogy idegen érkezését jelezte a kutya. János ment ki kaput
nyitni, s az idegenek kérdezték, jó helyen járnak-e, Tóth Jánost keresik.
A bemutatkozás megtörtént. Grósz Károlyék látogatták meg őket, s Grósz
Károly felesége nem volt más, mint az a kislány, Mariska, aki a két
pesti gyerekkel a front előtt náluk lakott. Amikor elbúcsúztak, Grósz
Károly megkérdezte, hogy Jánosnak szüksége van-e-valamire. János nemmel
válaszolt. Kövező a szakmám, van munkám, becsülnek, és nem is keresek
rosszul. Köszöni, hogy meglátogatták, és ha megint erre visz az útjuk,
ne kerüljék el a házukat. Soha többet nem találkoztak, illetve
még egyszer a feleségével 89/90 telén.
Íme egy
történet. Tudom, hogy az emberekben sokféle gondolat fogalmazódik
meg. Bennem is. Csak példaképül akartam állítani a két Pap Tóth Jánost,
akik szeretetből, emberségből, tisztességből nagyszerű emberek voltak
Büszkék lehetünk rájuk
Elmondta: a fiatalabb Tóth János
Legyezte: Dr. Balázs József
|
Szolidaritás és szubszidiaritás
Jobb polgárt,
jobb hazafit,
s jobb embert
nevelni, ez
a népfőiskola
célja.
(Móricz Zsigmond)
A TÁRSULATUNK alapította
bagi Népfőiskola 1998. február 14-én, fenti címmel előadássorozatot
indított.
Az ünnepélyesen és
türelmesen várakozó 40 fős hallgatóság a Veni Sancte óhajával, hangjával,
majd Könczöl Katalin premontrei diák - volt tanárunk Mécs László:
Pórasszony c. versének - gondolatébresztő előadásával megnyílt a Népfőiskola
1997/98. évi, tavaszi szemesztere.
A címadó előadást
Tóth Ferenc plébános úr tartotta. A II. Vatikáni zsinat szellemében
a katolikus egyház feladatának tartja, hogy a keresztény közösség
együttesen és egyes tagjain keresztül is fáradozzon az emberek egyéni
életének jobbításán, egy igazságosabb és testvériesebb társadalom
építésén. Párbeszéd szükséges minden jószándékú ember között. Keresi
az utat a mai világban, nem szigetelődik el. Nincs olyan emberi érzés,
amely igazán a szívünkbe ne találna visszhangra. (Gaudi et spes =
Öröm és remény).
Kiindulási alap az
egyház társadalmi tanításának három alappillére:
A személy elsődleges méltósága
Szolidaritás
Szubszidiaritás
Minden
társadalmi intézménynek a személy az alapja, az alanya és a célja.
A személyt senkinek nincs joga feláldozni, a társadalom állítólagos
javáért, de megfordítva: az egyén is csonkul, ha önérdekét és közösségi
létét elszigetelve kezeli. Az emberi méltóság a személyiségen alapszik,
és a társas kapcsolatok a személyiség természetéhez tartoznak. Ez
szükségszerűen magába foglalja a szolidaritást (Közös kötelesség és
segítségvállalás - akarat - összetartás eszmei és gyakorlati azonosság
közös vagy közösségi érdek alapján.) és a szubszidiaritást.
Szolidaritás áll fönn,
minden teremtmény között, mert minden dolognak ugyanaz a teremtője.
Minden ember, anyagi testből és szellemi lélekből áll. Minden ember
egy testvér, egy testet alkot.
„ ...mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma...”
„Amit egynek tettetek a legkisebbek közül, nekem tettétek.”
Az Isten utáni érzés
növekedése önmagunk megismerése, az emberi társadalom összes átfogó
fejlődésének alapját alkotja. Megsokszorozza az anyagi javakat, csökkenti
a nyomort és a gazdasági kizsákmányolást. Növeli a kulturális önazonosságot,
ennek tiszteletét és a transzcendentális égiek felé a nyitottságot.
Meg lehet fogalmazni
más vonatkozásban is a szolidaritást. (Javak szétosztása, munkadíjak,
munkáltatók, - munkavállalók közös érdeke stb.) Az erőforrások egyenetlensége,
az igazságosság közvetett - közvetlen segítség, a gazdagok felelőssége,
tartós gondolkodás, kiengesztelődés, megbocsátás, számtalan mutatója
a kérdésnek - amelyek a szolidaritáshoz kötődnek, amelyek valójában
a szeretetben válnak tökéletessé. Mint látjuk, a szolidaritás nem
csupán az egyház elvont tanítása. A lelki hátterét adja meg annak,
hogy az ember szolidárissá váljon. Túlnő az anyagi javakon, valóban
a társadalom alappillére, amelyre építkezni kell. Ha a társadalom
biztosítja az igazságosságot az egyénnek, közösségeknek, azt, ami
nekik jár, akkor az egyénnek, közösségeknek is kötelességük e szerint
alakulni. Itt kell kiemelni az otthon, a család közösségét, amely
a társadalom alapsejtje.
Az állam túlzott közbelépése
fenyegetheti a személyes szabadságot és kezdeményező készséget. Ezért
emeli ki az egyház, a harmadik pillért, a kölcsönös segítség elvét,
a szubszidiaritást.(Segítő, könnyítő támogatást.) Magasabb szintű
közösség ne avatkozzon be egy alacsonyabb közösségbe oly módon, hogy
megfosztja illetékességétől, hanem segítse abban, hogy összehangolja
tevékenységét más szervezetekkel a közjó érdekében.
Hagyni kell mindenkit, jót tenni!
Amit meg tud tenni,
tegye, ne szoruljon másra. Ne csupán az „állam bácsi” gondoskodására
várjon. Járni tanulni, tanulni ismét olyan utakon mely az ember személyiségének
kiteljesedéséhez vezet.Legyen meg az egyéni adományozó készsége (Tulajdonnal
rendelkezők.) Erre kell épülnie az alapítványoknak is.
Az utóbbira késztet
a család is, amely megtanít az idősek tiszteletére, a betegek ápolására,
a munka becsületére, a szegények támogatására.
Napjainkban, amikor
a társadalmi változások oly szerteágazóak, amikor újabb, korszerű
ismeretek birtokába jutunk, amikor egyes, kuszált viszonyok a káoszt
vetítik elénk, nélkülözhetetlen a szellemi bizonyosság, az elénk tárt
szolidaritás és szubszidiaritás.
Lejegyezte: id. Balázs Gusztáv
|
Helytörténeti Baráti Társulat
BAG
Kedves Barátunk!
A
Társulat Elnöksége köszönetet mond mindazoknak, akik az elmúlt évben
jövedelemadójuk 1%-át illetve annak kedvezményezettjeként a Helytörténeti
Baráti Társulatot jelölte meg.
Ez évben már jövedelemadójuk
2%-át lehet lelkiismeretük szerint arra jogosultaknak juttatni. Annak
érdekében, hogy akarata szerint dönthessen, szeretnénk segítséget
nyújtani. Alapjában nem, de némi eltéréssel kell eljárni azoknak,
akik egyéni bevallást tesznek, és másképpen azoknak, akiknek jövedelemadóját
munkáltatója számolja el.
Akik egyéni bevallást tesznek:
(APEH-tól
kaptak adócsomagot, ebben egy félíves papíron két RENDELKEZŐ NYILATKOZAT
középen szétvehető.)
Az egyik társadalmi szervek,
alapítványok támogatására vonatkozik, az ív második fele az egyházak
támogatására. A fenti RENDELKEZŐ NYILATKOZAT a kedvezményezett adószámaként
a kockákba írja be: 19181943-2-13, a kedvezményezett neve után:
Helytörténeti Baráti Társulat.
A másik RENDELKEZŐ NYILATKOZAT-ba
írja be a kedvezményezett technikai száma alatt lévő kockákba: 0011-et,
a kedvezményezett neve után: Magyar Katolikus Egyház.
A nyilatkozatot helyezze
egy borítékba, a 2. Pontban írtak szerint írja rá nevét, címét és
adóazonosító jelét, zárja le és helyezze az APEH nagy borítékba a
bevallási papírokkal együtt.
Akiknek jövedelemadóját munkáltatója számolja
el:
A
borítékban talált két RENDELKEZŐ NYILATKOZAT-ot, ha azzal egyetért
helyezze vissza a borítékba és zárja le. A lezárt borítékra írja rá:
Nevét: ……………………………………………….
Lakcímét: ………………………………………….
Adóazonosító jelét: …………………………….
A lezárt borítékot pedig úgy
írja alá, hogy a ragasztórészen kezdje, és az átnyúljon a ragasztott
részre. Akiknek a jövedelemadóját a munkáltató számolja el, azok a
megcímzett borítékot a bérelszámolónak, vagy a munkabér kifizetőnek
adja át.
Az egyéni bevallást tevők a lezárt borítékot helyezzék el az APEH
Pest Megyei Igazgatósága részére címzett a csomagban található nagy
borítékban.
Fontos tudnivaló:
Az
egyéni bevallást tevők a Személyi Jövedelemadó bevallás első oldalán
található kérdés kódszámába (attól függően, hogy egy vagy két RENDELKEZŐ
NYILATKOZAT-ot tett a borítékba) 1 vagy 2-es számot írjon. A borítékra
írt adóazonosító jelre fordítson külön gondot, mert ezt a számot az
APEH küldte meg az Ön számára.
Jobb sarkában „ADÓ
IGAZOLVÁNY” felirattal , ezen található az Ön adóazonosító jele.
Akinek az adóját a munkáltató számolja el, annak az adóazonosító jele
(száma) a munkáltatónál is megvan, de Önnél is ott kell, hogy legyen.
A
RENDELKEZŐ NYILATKOZAT-okat 1998. Március 21-ig kell leadni vagy beküldeni.
Minden szerdán a Művelődési Ház Zenetermében 18.00-tól 19.00 óráig
ügyeletet tartunk, és kérésükre a nyilatkozatot elkészítjük.
A SZÜLŐFALUÉRT LEHET SOKAT TENNI, DE
ELEGET SOHA!
(Ha a családban több munkavállaló
van, akkor kézzel is írható a nyilatkozat, természetesen külön kell
borítékolni, és a munkáltatónak átadni.)
|