Ezredforduló küszöbén
Száraz ágon, hallgató ajakkal
Meddig ültök, csüggedt madarak?
Nincs talán még elfelejtve a dal,
Melyre egykor tanítottalak?!
Vagy ha elmúlt, s többe vissza nem jő
A víg ének s régi kedvetek.
Legyen a dal fájdalmas, merengő,
Fiaim, csak énekeljetek.
(Tompa Mihály)
A KÖZELGŐ kétezred-forduló
egybeesik a Magyar Állam születésének ezeresztendős évfordulójával.
Államiságunk e jelentős létének fordulója, meghatározó változást hord
magában. Az eddig gyakorolt állami funkciókat át kell értékelnünk, s
új fogalmakat új értelmezéssel kell felváltani. E változás nem más,
mint Magyarországnak az Európai Unióba való felvétele, s e tény, ha
bekövetkezik, államelméleti változást okoz.
A felvétel tehát óvhatatlanul
az államiság változásait hozza magával, s ennek következményeivel számolnunk
kell. Eddig is - politikai nyilatkozatokban - sokszor hangoztatták az
ezeréves magyar államiságot. Napjaink politikai megnyilvánulásaiban
inkább a Szent Istváni Magyarországról vagy a történelmi Magyarország
jelentőségének méltatásáról hallunk. A magyar államalapítás hozzájárult
a Kárpát-medence népeinek, azok államiságának kialakulásához. Nekünk
magyaroknak, sok nyugati- és keleti állammal szemben, saját államunk
van ezer éve, s ezt a hatalmas munkát nem másnak, mint Szent István
bölcs előrelátásának köszönhetjük. A magyar államiságnak nem csak mi,
de a szomszéd államok népei is haszonélvezői.
Itt, a Kárpát-medencében
élő népek, az elmúlt kétezer évben ütközője volt a kelet és nyugat népmozgásának,
s ez így van ma is. Csak a magyar élni akarásnak köszönhetjük mai létünket.
Gondoljunk csak a török időkre. Míg a magyar élet legjavát rabszíjon
hurcolták keletre, addig a nyugat, s más hazánkban élő népek, a magyar
pajzs alatt töretlenül fejlődtek.
Az állam létének,
funkciójának sokféle meghatározásával találkozunk, sokszor ideológiai
alapon, s erről megdönthetetlen téziseket - no meg nem ritkán frázisokat
- fogalmáznak meg. Az állam, sok feladata közül nem tud meglenni, pl.
hatékony erőszakszervei nélkül. E nélkül az állam nem állam, gondoljunk
csak a közbiztonságra. Egészen más kérdés a sokféle feladat (funkció)
mikénti gyakorlása.
Minden állam,
nem csak kiveti az adót, hanem azt be is hajtja; ha kell kényszerrel
is. És ezt teszi nem csak azért, hogy a hatalom birtokosainak jólétet
biztosítson, hanem teszi azért is, hogy legyen iskola, épüljenek utak,
stb.; vagyis a polgári igényeket igyekszik kielégíteni.
Az államiság fejlődése
tette lehetővé a polgárság kialakulását. Az állam elvárja polgáraitól,
hogy ne csak az állami normákat tartsa be, hanem elvárja - és joggal
-, hogy a polgárok hatékonyan közreműködjenek sorsuk javításán (polgárőrség).
Ezt az önkéntes tevékenységet igényli a kisebb közösségektől, intézményektől
és a lakosság körében megalakult civilszervezetektől is. Csak az állami
normák betartása, a polgárok önként vállalt feladatmegvalósítása teszi
lehetővé a polgári jólétet.
Ha a polgár teszi dolgát,
a munkájával a közjót szolgálja, akkor a nemzet gyarapodni fog. Ezredforduló
megünneplésére készül az egész világ. Nyugati államokban felállítottak
olyan órákat, amelyek mutatják, hogy még hány nap, hány óra és perc
van hátra ahhoz, hogy átlépjünk a harmadik évezredbe. Megállíthatatlanul
tehát, közeledünk az ezredforduló vissza nem forgatható pontjához. Ma
már látjuk a XX. Század, soha el nem képzelt technikai fejlődését. Ez
szinte felsorolhatatlan. Gondoljunk csak arra, hogy az I. világháború
utolsó éveiben megjelent repülőgépekből, kézi erővel dobálták ki a bombákat.
S azt, hogy mit látunk ma, nem egész száz év után, azt mutatja a képernyő
a jugoszláviai háborúról. A társadalmi-, az állami élet fejlődése, sajnos
ennyire nem egyértelmű. Ma odáig jutottunk, hogy nem azt mondjuk, hogy
időszámítás után, hanem találkozunk olyannal is, hogy Kr. u., vagyis
Krisztus születése után. Azt, hogy milyen lesz a harmadik évezred, talán
jobb, ha nem is tudjuk.
Ha az emberi sors nekünk
osztotta ki, hogy részesei lehetünk az ezredfordulónak, akkor azt méltóan
ünnepeljük. Nem csak az államnak joga és kötelessége az ezredforduló
megünneplése, hanem kisebb közösségeknek is, mert a polgárok önbecsülése
is része a nép államiságának. Nekünk, Bag nagyközség lakójainak is,
jogunk és kötelességünk a millenniumi ünnepség előkészítésében részt
venni, mert része vagyunk a magyar államiság létének. Sok helyen már
1998-ban megalakultak azok az emlékbizottságok, amelyek összefogják
szervezik a települési millenniumi ünnepségeket.
A polgárok közössége,
vagy kisebb szervezetei, intézményei, sok olyan esemény, vagy tárgyi
megvalósítás letéteményesei lehetnek, mely méltó a magyar államiság
fennállásának ezeréves megemlékezésének. Reméljük nem olyan lesz, mint
a magyarok bejövetelének ezeréves évfordulója
Nem elég az operában
gálaműsort tartani, attól több kell, hogy nemes büszkeség tölthesse
el minden magyar szívét. Tegyük hát dolgunkat, melyet már eleink immár
ezer éve teszik, hogy annyi vész és fájdalom után a Kárpát-medencében
megőrizzük államiságunkat.
|
...köszöntötte
híveit Keszthelyi Ferenc püspök úr 1999. január 17-én, a délutáni szentmise
introitusában. Mind az ünneplő helyiek, mind a tiszteletre méltó vendégek
érezhették a közös munka eredménye, a gyümölcsöző áldozat felemelő ereje
boldogságát. Az Egyházközség képviselő testülete elnökének: Tóth Ferenc
plébános úrnak és Balázs János (világi elnök) úrnak kérésére, Keszthelyi
Ferenc püspök atya megáldotta új orgonánkat.
Eszembe jut gyermekkorom -
majd ötven évvel ezelőtti - orgona átadása: szorongás a kórus feljáró
lépcsőjén, az áhítatos csend, majd a soha nem hallott, csodálatos zene.
Hála Istennek, ismét
átélhettem Egyházközségünk felejthetetlen ünnepét. Az orgona - hallgatásán
kívül - éneklésre is késztet, és aki szépen énekel az Úrhoz: meghallgatásra
talál. Benedek József kántor úr, elvárásainkat megfogalmazó törekvése,
Gergely Ferenc professzor úr zeneelméleti, szakmai irányítása, Keve
József orgonaépítő mesteri munkája, az Egyházközség támogatása az új
orgona megvalósulásának az összetevői.
A három manuálos, modern
játékasztal, harminc regiszter (több ezer ajak-, nyelvsíp, fuvola, gamba,
vonós, oboa hangszínek), külön célú szélládák, „redőnyös”
dinamikaszabályozás, -vezérlés, stb. - a felsorolás nem teljes - mind
jellemzői a hangszernek. Az igazi értéke, mint minden hangszernek a
hangja, amelyet leírni nem lehet, hallani kell.
A mise után, Baróti
István orgonaművész szólaltatta meg, klasszikus szerzők műveinek interpretálásával,
aki - az időközben elhunyt - Gergely Ferenc „örökét” vette
át. Hány és hány testvérünk, vendégünk gondolatát emelhette az ég felé
volt orgonánk hangja? Vajon meddig szolgál az új?
Megköszönve a hozzásegítők
fáradozásait, azt kívánjuk: legyen községünk javára, hívek, egyházi
kórusunk szolgálatára, váljék Isten dicsősségére.
Az orgonahangversenyek,
a kibontakozó énekkari találkozók, községünk zenei életének új reménységei,
virágai. Nyíljanak az orgonák!
id. Balázs G.
|
Menekülés Erdélyből
Maroknyi székely porlik, mint a szikla
II. rész
A MONDANIVALÓMAT
ott hagytam abba, hogy lőgyakorlaton voltunk. Eredményes lövés után
a tisztek a puskát mindjárt elvették tőlem, mert, hogy ők egyszer
sem találtak a körbe. Az én puskám zárdugattyúját ki sem lehetett
húzni, úgy be volt rozsdásodva. Ott csak olyan puskák voltak, amit
a fronton össze tudtak szedni.
Nagyon fáztunk, visszamentünk
a laktanyába. Kihirdették, hogy aki jól lőtt, az hazamehet szabadságra;
a végén hozzá tették, hogy aki 50 km-en belül lakik. Tehát én nem
mehettem haza. Koszt tulajdonképpen nem volt. Reggel kaptunk egy csészényi
teát, meg olyan komiszt, hogy megrágni nem lehetett. Ivóvíz nem volt,
borotválkozni nem lehetett. Arcunkat hóval megdörzsöltük, és amit
tudtunk lehúztunk a szakállból. Teltek a napok, de a hideg nem engedett.
Ruhástól feküdtünk, takarónk csak egy pokróc volt, meg a nálunk lévő
civil ruha. Mivel tisztálkodni nem tudtunk, annyira elszaporodtak
a tetvek, hogy már a bőrünk alatt is az volt. Egy alkalommal elvittek
bennünket fertőtleníteni, de semmit sem ért mert a fekhelyünkön volt
elég tetű. A nagy hidegben sokan tüdőgyulladást kaptak. Aki beteg
lett annak kezét, lábát négyen megfogták és elvitték a kórházba. Bizony
azok közül nem igen jött vissza senki.
Láttam a nagy hidegben;
hogy itt csak el lehet pusztulni, élelem nem volt, a sok tetű csak
apasztott bennünket. Hárman összebeszéltünk, hogy megszökünk. Le is
léptünk. Kimentünk a bukaresti állomásra, felszálltunk a vonatra,
amelyen több volt a katona, mint a civil. Beérkeztünk Sepsiszentgyörgyre.
Kis idő után elindultunk, de olyan zord idő volt, hogy a második megálló
után a vonat a nagy hóban elakadt, nem tudott tovább menni. Leszálltunk
a vonatról és bementünk a közeli faluba, ahol volt egy ismerős család.
Fogadtak bennünket és megvacsoráztattak. Ágyba akartak fektetni, mondom
én: „Sándor bácsi, ne csinálja, annyi bogár van bennünk”
- de a házból csak nem engedtek ki. Hoztak be szalmát és azon feküdtünk.
Reggeli után kimentünk az állomásra, szerencsénkre reggel már jártak
a vonatok. Gelencéhez a legközelebbi állomáson leszálltunk, s onnan
gyalog mentünk haza: úgy 5-6 km-t. Annyira ki voltunk fáradva s úgy
néztünk ki, hogy saját unokatesvérem sem ismert rám. Nehezen is, de
hazaértem. Bekopogtam, s anyám hangjára mondtam: „Anyám hozzon
ki fehérneműt meg ruhát, mert ebben, ami rajtam van nem lehet bemenni.”
Anyám vizet forralt és ráöntötte a ruhára. Annyi tetű volt, hogy a
ruhát nem lehetett látni. Valamennyire letisztítottam magam, s vagy
két-három nap otthon voltam.
Összecsomagoltunk egy fél
zsák élelmet, merthogy otthon sem volt sok. Visszamentünk, mondja
a tiszt: „No, megjöttetek, jól van.” - ismétli és bevágott
bennünket a fogdába. A fogdában jól éreztük magunkat. Mondtuk is,
hogy jó lenne itt maradni, mert ott legalább meleg volt. Lefeküdtünk,
fejünk alá tettük a zsák elemózsiát. Volt benne kolbász, szalonna,
kenyér meg miegymás. Reggel, ahogy felébredtünk, csak az üres zsák
volt a fejünk alatt. Nem is tartottak a fogdában bennünket, még büntetést
sem kaptunk. Lassan teltek a napok, de napról-napra rosszabb lett,
a betegség (pusztulás) miatt fogyott a létszám is. Megint arra gondoltunk,
hogy meg kellene szöknünk, mert itt mi is előbb-utóbb meghalunk. Nem
is sokáig tanakodtunk, ismét megszöktünk, de most négyen. Úgy hazaértünk,
hogy még véletlenül sem szólt hozzánk senki.
Teltek-múltak a napok, a
hetek. Eltelt vagy négy hét, s akkor már kezdtek keresni bennünket.
Mi nem tartózkodtunk odahaza, kinn voltunk az erdőkben; akkor már
tavasz volt. Este mindig hazamentünk, megvacsoráztunk és éjjelre megint
ki az erdőbe. Ez már úgy májusban lehetett.
Anyám, ahogy szokta,
vacsorát adott. Anyámon kívül még két húgom volt otthon, összesen
tehát hárman. Épphogy végeztünk a vacsorával, két csendőr megjelent
a kapuban. Az asztal alatt volt egy olyan pad (lóca), amelynek két
vége nyitott volt. Nem volt hosszú pad, úgyhogy az egyik végén a lábam
kilógott. Feltűnt az őrmesternek, hogy hárman vannak, de az asztalon
négy tányér van. Az őrmester kinyitotta az egyik szekrényt, amely
üres volt, nyitná a másikat, de azt a lábamtól nem tudta kinyitni.
Mondja az őrmester: „Kelj fel!” Hát kibújtam a lóca alól,
s arra gondoltam, hogy azon nyomban agyoncsapom. Ez csupán egy pillanatig
tartott, amikor megláttam a másik csendőrt a konyhaajtóban. Tervemről
lemondtam, hisz teljesen értelmetlen lett volna még a kísérlete is.
Kezemet összekötözték és hajtottak a laktanyába, közben a csendőr
többször mondta, hogy: hazátlan.
A csendőr laktanyában
csak ketten voltak, de az őrmesternek a laktanya mellett volt a lakása.
Mondja az őrmester: „ A foglyot ide lefekteted, de a lábát is
kötözd össze.” Románul mondta: „Ha megszöksz lelövünk.”
Amint már mondtam: valamit értettem románul, de beszélni még kevesebbet
tudtam, így válaszolni sem tudtam. Gondolkodtam, mert aludni nem tudtam,
közben észrevettem, hogy az őrző csendőr elálmosodott. Kérleltem:
„Old el a lábamat, old el a kezemet is.” A csendőr is félt,
mondta is: ha visszajön az őrmester, nem tudja mit csinál vele. Végül
is eloldotta a lábamat meg a kezemet is. A szobában lévő asztalt neki
tolta az ajtónak, hogy váratlanul az őrmester ne lepjen meg bennünket.
Az ajtót bezárta, a kulcsot a zárba hagyta. Ott volt az állványon
négy puska. Nem tudtam, mit csináljak, szememre nem jött álom. Ha
megölöm a csendőrt: gyilkos leszek, ha megmenekülök is, a lelkiismeretemtől
nem szabadulok. Azt öljem meg, aki megszabadított a kötelektől? Sehogyan
sem tudtam magam rábeszélni, hogy az alvó csendőrt megöljem. Elmondani
nem lehet, hogy milyen hosszú volt az az éjszaka. Egy percre nem hunytam
le a szemem, pedig az idegességtől teljesen kimerültem.
Reggel sógorom lehozta a
katonaruhát. Átöltöztem és lekísértek az állomásra. A vonattal Sepsiszentgyörgyre
vittek. A kaszárnya olyan gyűjtőhely volt. A kaszárnyában eloldották
a megkötözött kezemet és bevágtak a fogdába. A fogdában több magyar
is volt, akik hasonló okok miatt kerültek oda. Mondja is az egyik,
hogy ő már hat hónapja itt van. Én már akkor elhatároztam, hogy innen
is megszökök.
(folytatjuk)
Elmondta: Tímár Domonkos
Legyezte: Dr. Balázs
|
Hivatásunk része
A BAGI NÉPFŐISKOLA
vállalt feladata, megalakulásától kezdve az evilági rend megújítására
irányul. Ennek keretében a tavaszi előadássorozat „A világ szebbé
és jobbá tétele” megvalósítását szolgálta.
Az első előadáson Baginé
Oláh Ildikó, az „Önkormányzat és a lakosság együttműködéséről”
szólt, felidézve tanulmányait és napjaink valóságának szükségszerűségét.
Kiss János, területi építési irodánk (Aszód) építésze, a „Regionális
településpolitika” c. előadásában ismertette az új építési szabályozásokat,
azok akadályokon keresztül is helyesen formáló törekvéseit. A XIX. század
példaadó értékeit, Dr. Balázs József tárta megvitatásra hallgatósága
elé. Napjaink égető kérdése a „Hulladékgazdálkodás” megoldása.
Minden embernek, nekünk is, jó választ kell adnunk! A téma elemzését,
kifejtését Balázs Gusztáv képviselő fogalmazta meg. Március idusa előtt,
Csobán Pál tanár úr, történész megvilágításban értékelte „A Kárpát-medence
és március 15-e” összefüggéseit. Dr. Balázs József és Balázs Gusztáv
„Párbeszéd a falunk fejlesztéséért” c. előadáson elnyerte
partnerei fogadókészségét.
A HBT megalapította a „Falufejlesztési
Kör”-t, amely a jövőben havonta, az utolsó szerdán várja az érdeklődő,
tenni akaró, cselekvő partnereket. A „Magyar Modell”, mint
a globális kapitalizmus egy lehetséges alternatívája, került bemutatásra
Síklaky István közgazdász „A globalizációról” tartott előadásán,
melyet élénk vita követett.
A félévzárót április 21-re
tervezzük, amely egyben a HBT 1999. évi közgyűlésének napja is. Barátainkat
hívjuk és szeretettel várjuk, úgy mint az ősszel kezdődő „Szándékébresztés
társadalmi tevékenységre” előadássorozatunkra.
|
Egres
Sarfew=Sárfő
III. rész
AHOGY AZ EGRES átfolyik
a mostani 30-as út alatt, az Aranyos ott omlik az Egresbe. Aranyos-patak,
a babati halastavakat feltöltő vízfolyás. Aranyos-patakba omlik a Besnyő-patak,
amely a besnyői csemetekertben ered. A besnyői patakba omlik annak a
forrásnak a vize, amely a „MÁV-bevágásában” van. Ez a forrás
korábban bővizűbb volt, most épphogy csordogál. Tény viszont, hogy ennek
a forrásnak a vize, még a Tiszába folyik, míg a vízválasztó túloldalán
folyó Rákos- patak a Dunába. Tehát a forrás vize és a Rákos- patak között,
itt van a legkisebb távolság a vízgyűjtő két oldala között, amelynek
egyik ága a Tiszába, a másik ága a Dunába omlik. A besnyői templom magasságában
van Szárítópuszta. Korábban itt is élővíz-folyás volt, de a szárítópusztai
forrás elapadt. Több leírásban találkozunk olyan elnevezéssel, amikor
az Egres patak vizét is Aranyosnak írják, helytelenül.
Ahogy az Egres patak
vize bagi területre ért, táplálta annak a malomtónak vizét, amely hajtotta
a kisbagi malmot, illetve a fűrészgépeket. Amikor kevés volt a víz,
a fűrészgépeket benzinmotor hozta működésbe.
A „Kis-Baghi”
Csárda történetét, valamint a fűrészmalmot az Egres VI. évfolyam 4.
számában részletesen leírtuk, itt most annak közlését mellőzzük. Tehát
a bagi malom volt a hatodik, amelyet az Egres-patak vize járatott a
felső részen. Tudjuk viszont, hogy a Bag községben működő „Turbina-malom”
(korábban Szt. János malom) és a Faska-féle malom vízgyűjtőit is az
Egres táplálta.
A vízfolyás irányába
haladva, a régi postaúton baloldalt, találjuk a Diósberkeknek nevezett
három dűlőt. Az első dűlő északi oldalán kívül, az egész terület szőlőterület
volt. Amikor a régi szőlőterület kicsinek bizonyult (Temető-, Keresztfa-dűlő,
Dutka), kezdték a Diósberket szőlővel betelepíteni.
A filoxérát, a történelmi
Magyarország területén (a ma Jugoszláviához tartozó), Pancsován 1875.
októberében észlelték. A szőlőbetegséget, községünk területén a 900-as
évék elején már észlelték, mégpedig a középső dűlő nyugati részén. A
diósberki szőlőknek az utolsó döfést a nagyüzemi gazdaság kialakítása
adta. Az elején jó bort termő terület volt, de a végén már sok direkt
termő is talajra talált. Amikor ősszel a vetés alá szántanak, jól figyeljük
meg ezt a területet, és látni fogjuk, hogy a föld kisebb területeken
elszíneződik. Minden bizonnyal ezek már megbolygatott területek. Ezt
igazolja az a tény, hogy 1938-ban szőlő alá forgatás közben Balázs Antal,
a középső dűlőben, Árpádkori ezüstdinárt talált.
Tudjuk, hogy az Egres-völgy
régészetileg igen gazdag. Ahhoz még sok bizonyíték szükséges, hogy egyértelműen
állást foglaljunk a tekintetben, hogy lakott terület volt-e Dyód, vagy
az átvonuló hadak áldozatainak nyomait látjuk. Ugyanis az Egres völgye,
része annak az országos útvonalnak, amely Vereczkétől Budáig vezet.
Valamikor ezt az utat Budai Ó-útnak (vagy ellenkező irányban: Hatvani
Ó-útnak) nevezték, egy részét később „Császárútnak” (Császárúti-dűlő).
Kicsit lejjebb, a Csintoványi
Csárdával egy magasságban, a Tatárülési-dűlő és a Százöles közé szorítva
van, a Rókaluki-dűlő. A diósberki szőlőpusztulás után itt kezdtek szőlőt
telepíteni. 1908-ban Péter (Varga) József és (Boda) Könczöl Antal -
az első két-, míg a második három fertály - földjét telepítette be szőlővel.
Sok követője volt a kezdeményezésnek, úgyhogy az 1920-as évekre, a felső
északi dűlőt teljesen betelepítették. A Rókaluki szőlőknek nagy hibája
az volt, hogy nem volt víznyerési lehetőség, így a permetezéshez kádakba
hordták a vizet.
Ha már ilyen sokat írtam a
szőlőről, amelyből korábban bort is csináltak: A jó bor, a szeretet,
a barátság, a jókedv szikráit lopja a szívekbe, a lélek minden bújára-bajára
gyógyító írt ad, testet, lelket üdít. A bagi szőlőhegy történetét, a
HBT már 1992-ben feldolgozta. A Bort sokan megénekelték. A legszebb
mégis talán nagy költőnk sorai:
Gondűző borocska mellett vígan illan életem,
Gondűző borocska mellett a világot nevetem.
Akinek nincs szeretője, bort igyék,
S hinni fogja, hogy minden lány érte ég.
És igyék bort az, akinek pénze nincs,
S övé leend az világon minden kincs!
Az
aszódi Múzeumi Füzetek 17. száma, amely a „A Galga mente történeti
írott forrásai 1526-ig”. Szerzője: Horváth Lajos. A füzet tartalmaz
egy térképet, amely Dyód települést a Vadaskert végére jelöli. Az 1438.
dec. 22-én készült jelentésben ez olvasható:
„A
budai káptalan jelenti Albert Királynak, hogy megidézte György rác despotát
a király elé, mivel azon zálogösszeget, amennyiért nála, THWra birtok
zálogban van, Rozgonyi Istvántól és fiától nem akarja felvenni, és a
birtokot a kezéből visszabocsájtani. Királyi emberek, Damon-i László,
Alag-i Miklós, Mátyás, Palothai Imre, Dyódi Pál.”
.
Joggal
tételezzük fel, hogy ha volt Dyódi Pál, akkor kellett, hogy legyen egy
Dyód nevű település is. Mivel okiratilag csak ennyi bizonyítható, de
ha erdőművelés közben, olyan régészeti tárgyi bizonyíték kerülne elő,
amely település nyomaira utalna, meggyőző bizonyíték lenne.
„Kis Bagh”-ot
elhagyva, kövessük az Egres vízfolyását, az eredeti árkában, még akkor
is, ha tudjuk, hogy többször a meder tisztítva volt. Eljutunk a vadaskerti
útig, amelynek fojtatása a Szoroska, majd a Hathegyi út. Ez az út korábban
- egy része ma is - ki volt kövezve. Ugyanis a Vadaskertet másképp nem
lehetett volna megközelíteni. Ha a vasúti átjárótól megteszünk kb. 100
lépést vissza felé, akkor megtaláljuk azt az átereszt, amely az Egres
medre volt. Amikor megépült a Szt. János malom, akkor az Egres vizét
mesterséges árokba kényszerítették, amelyet Malomároknak neveznek. Így
az, az eredeti medret követő vízfolyás eliszapolódott, és pangó víz
keletkezett, amely az Árokalja-dűlőn vezetett végig, de vízfolyás nem
volt benne mindaddig, míg a Malomárkot meg nem szüntették.
Az új postaút, a Kisbagi
Csárdánál ágazott el. Ez az út most részben a vasút vonala, illetve
az autópálya alatt van. A Vadaskertnél tért rá a Szoroskára, és azon
az úton érte el a községet, amelynek bevezető szakasza most a Csintoványi
út.
Folytatjuk!
Dr. Balázs
|
NEM
ELŐSZÖR, ÉS nem is utoljára kéréssel fordulunk olvasóinkhoz, községünk
lakosságához, hogy legyenek segítségünkre. A Helytörténeti Baráti Társulat,
az elénk görgetett akadályok ellenére végzi az alapszabályában megfogalmazott
munkát, amelyet a társulat és annak tagjai önként vállaltak magukra.
Gyűjteményünkben van kilenc
levelezőlap, s keressük a tizediket. Ugyanis tudunk arról, hogy volt
egy képes lap Tóth Péter kereskedő üzletéről, amely bejárati ajtajában
látható volt maga a kereskedő: Tóth Péter. Eddigi kutatásunk nem vezetett
eredményre. A legrégibb levelezőlap, amelyet még nem tudtunk beazonosítani,
egy régi hosszú parasztház, zsúpfedéssel. A papsori Hönig-féle élelmiszer
bolt nem lehetett, mert a kiskapu balról van. A papsori házakon - a
napsoron, amelyen a Hönig-féle üzlet volt -, a kiskapu bejáró az épülettel
szembe fordulva a jobb oldalon van. Ahhoz nem fér kétség, hogy a levelezőlap
bagi, hisz a levelezőlapra rá van írva, hogy „Üdvözlet Bagról”.
Lehet, hogy van olyan levelezőlap is, amelyről mi nem tudunk.
Kérjük tehát azokat,
akiknek régi levelező lapjuk van Bagról, a levelezőlapot juttassák el
hozzánk, mert fontos helytörténeti anyag.
Várjuk segítségüket, amelyet már most
megköszönünk.
|