A s z ü l ő f a l u é r t l e h e t s o k a t t e n n i, d e e l e g e t s o h a |
||
![]() |
![]() |
|
|
AZ ÉLET IGÉNYE, hogy
a múlt és jelen között összehasonlítást tegyünk. Az összehasonlítás
viszont csak akkor hasznosítható, ha alkalmas a valóság feltárására. |
Bag irányába (1989.): | ||||
Személygk.
|
Busz (mik.)
|
Tehergk.
|
Egyéb (k.pár)
|
|
6-7 |
30
|
12
|
10
|
5
|
16-17 |
159
|
29
|
22
|
25
|
össz.: |
189
|
41
|
32
|
30
|
|
||||
Személygk.
|
Busz (mik.)
|
Tehergk.
|
Egyéb (k.pár)
|
|
6-7 |
113
|
42
|
29
|
11
|
16-17 |
93
|
15
|
7
|
21
|
össz.: |
206
|
57
|
36
|
32
|
Nem szánt nem vet az égi madár Nem folytatom,
bár gondolataimnak nincs vége, de a számlálási idő lejárt így hát közreadom
azokat: |
Bag irányába (1991.): | ||||
Személygk.
|
Busz (mik.)
|
Tehergk.
|
Egyéb (k.pár)
|
|
6-7 |
33
|
17
|
4
|
4
|
16-17 |
148
|
30
|
5
|
21
|
össz.: |
181
|
47
|
9
|
25
|
|
||||
Személygk.
|
Busz (mik.)
|
Tehergk.
|
Egyéb (k.pár)
|
|
6-7 |
85
|
46
|
17
|
12
|
16-17 |
86
|
13
|
7
|
10
|
össz.: |
171
|
59
|
20
|
22
|
Bag irányába a 181 szgk.-ból 30, Aszód irányába a 171-ből 25 db volt nyugati márkájú személy gépkocsi. A Trabantokat nem nyugati gk.-nak vettem figyelembe. Bag irányába a 47-ből 36 db, Aszód irányába az 59-ből 39 db volt mikrobusz. Az adatokat megmutattam az egyik barátomnak, aki csak azt a megjegyzést tette, hogy a nyugati gépkocsikat ne reggel hat és hét óra között számláljam. És most, ti utak vándorai, kérlek benneteket, segítsétek a rászorulókat, mert ti is rászorulhattok mások segítségére. Feljegyeztem még azt is, hogy ebben az időben 1 liter 86-os benzin ára 54.-Ft. volt. A fenti adatokból ki-ki elvégezheti a maga értékelését. Súgni nem akarok, meg kell tanulnunk a jelenségek értékelését. Önmagunkat alkalmassá kell tenni arra, hogy mások véleményét is figyelembe véve magunk jussunk el az objektív valóság megismeréséhez. A második forgalomszámlálás óta eltelt négy év. Annyi minden megváltozott, sajnos sok minden nem az emberiség javára. Szokás mondani a fiataloké a jövő, az öregeké a múlt. Jó-jó ez igaz, de mi a mában élünk, s a ma élő embernek minden nap választ kell adni a megélhetés gondjaira. Ez pedig csak akkor lehet eredményes, ha van bátorságunk a múltba visszatekinteni és tiszta szívvel a jövőbe nézni. Ezek a gondolatok gyötörtek, amikor elhatároztam a teljesebb valóság feltárása érdekében a harmadik forgalomszámlálást, a teljesen megváltozott forgalmi viszonyok mellett. Az egyetlen természeti örökségünket elpusztító benzinkút miatt, az áthaladási pontot egyes gépkocsik (Aszód irányába) kétszer veszik igénybe. Lehet, hogy hasznosíthatóbb lett volna a forgalomszámlálást azonos szempontok szerint végezni, de én Széchenyi Istvánt követve inkább vallom azt, hogy: „Környezetünk és körülményeink helyes megismerése minden javulás és javítás legfontosabb alapja.” Így leszűkítve a vizsgálati szempontokat, csak az áthaladó járműveket jegyeztem és az üzemanyagtöltő állomást igénybevevő járművek számát. Ez a két tényező az, amely az egyetemes javulást és életkörülményeink javítását befolyásolja elsősorban. Ahogy vártam az óra jelzését, hogy elkezdjem a vonalak húzását, gondolataim megint elbitangoltak. Az jutott eszembe, hogy 1962-ben, vagyis 33 évvel ezelőtt Bagon négy személynek volt gépkocsija: Dr. Nyitrai László orvosnak, Záborszki Istvánnak, Gergely Tibornak és Deme Mihálynak. Itt megint magyarázkodnom kell. Ugyanis a Trabant Deme Mihály kárpitos mesteré volt, de Németh Pál nevére szólt a forgalmi engedély. Miért írom ezt anélkül, hogy politizálnék, ugyanis abban az időben a hatóság becslés alapján állapította meg az adót, s ha Deme Mihály nevére lett volna írva a gépkocsi, akkor mint kiugró jövedelmet elérő kisiparosnak nagyon sok adót kellett volna fizetnie. Ezért félek én most is attól, hogyha az adóhivatal (APEH) becslés alapján is megállapíthat adót, akkor nem az objektivitás hanem a szubjektív elemek fognak győzedelmeskedni. Ma, hogy hány gépkocsi van a faluban kitudja, de az biztos, hogy több mint amennyi nyilván van tartva. Nem vagyok tehát biztos abban sem, hogy jó ötlet volt a Villamostöltést beépíteni, mert lehet, hogy még egyszer megépül az elővárosi vasút Aszódig. Közben húzom a vonalakat s észrevettem, hogy egy-két autó szabálytalanul fordul ki az útra, a 30-as út irányába. Ennyi hibalehetőséget elbír a forgalomszámlálásom. Az már az első félórában észrevehető volt, hogy a forgalom emelkedést mutat. Nem csoda. A '60-as évek végén nagy feltűnést keltett, hogy Tóth Mihályné Drávai Mária 60 éves korában tanult meg kerékpározni. Felkötte a hátikosarat, beleállította a kapát és ment az erdei földekre. Bagon bőszoknyában elsőként Palya Antalné Gergely Terézia ült a volán mögé, tudomásom szerint ma is ő az egyetlen, aki bőszoknyában vezeti gépkocsiját. De ha már a kor jellemzésénél tartok, hagy adok közre még két adatot. Bag község legidősebb férfi tagja Palya Ferenc (Szt. András u. 23. sz. alatti lakos), aki 1905. október 18-án született, vagyis betöltötte a 90-ik évét. Istennek legyen hála, még ráül a kismotorjára. Nem lebecsülendő az sem, hogy Juhász Dezsőné Katona Erzsébet, aki 1910. júl. 6-án született - vagyis betöltötte a 85-ik évét - még kerékpárral közlekedik. Méltó férjéhez, aki már 1928-ban kerékpárversenyt nyert. (Róla külön emlékezünk meg.) Persze az is igaz, hogy a mai gyerek előbb megtanulja a kocsi típusokat, mint a Miatyánkot... Lassan befejezem a forgalomszámlálást, nem is baj, mert az árokaljai szél, a letarolt fák miatt szabadon borotvál. Még sok adatot közre kellene adni. Ki gondol ma arra, hogy nem egészen 100 évvel ezelőtt kocsik sora indult a decemberi hideg éjjeleken, hogy a kocsiderék káposzta reggelre a gyöngyösi piacon kínálja magát a „kedves vevőnek”. Majd máskor, máshol folytatom, most közreadom a forgalom számlálás adatait: |
Bag irányába | ||
gépkocsi
|
ebből üzemanyag vét.
|
|
6-7 |
68
|
11
|
16-17 |
283
|
20
|
össz.(1995.): |
351
|
31
|
össz.(1991.): |
262
|
|
össz.(1989.): |
292
|
|
|
||
gépkocsi
|
ebből üzemanyag vét.
|
|
6-7 |
319
|
65
|
16-17 |
147
|
29
|
össz.(1995.): |
466
|
94
|
össz.(1991.): |
272
|
|
össz.(1989.): |
331
|
Dr. Balázs |
A TÉLI ESTÉKET sok
hasznos dologra fel lehetett használni, de alkalmas volt arra is, hogy
a csikós masina fényénél bensőséges beszélgetésre kerüljön sor. Ma már
nincs berakott tűzhely, csikós masina, asztal sparhelt, sajnos benső
családi beszélgetés sem. Emberi tulajdonság, hogy szereti gondolatait
rendezni. Van Rippl-Rónai Józsefnek egy festménye, melynek az a címe,
hogy „Amikor az ember az emlékeiből él.” Ha az ember megél
egy bizonyos időt, a rossz emlékek elhalványodnak, a jó emlékek még
szebbé, felejthetetlenné válnak. Emlékeink éltetnek.
Működési bizonyítvány Alulírott
iskolaszéki elnök hivatalosan igazolom, hogy Szabó József tanitó úr
a bagi rk. elemei iskolánál 1921 jan. 1 óta a mai napig megszakitás
nélkül mint megválasztott tanitó működik.
Gulyás Ferenc
|
...magát munkába szolgának, szabadidejében és a maga otthonában úrnak tekinti és szembeszáll mindenkivel, aki magát szolgálata és munkája alatt is úrként, hatalmasként viseli és másokat szolgáknak, alacsonyabb rendűeknek kezeli. Bibó István |
RÉGI FELJEGYZÉSEIMET
rendezgetve két névre is felfigyeltem - annál is inkább -, mert mind
a két személy török állampolgár volt, akik folyamodványban (kérelemben)
kérték bagi illetőségük megállapítását a képviselőtestülettől. Az egyik
Hussein József Árus, akit 1930. március 3-án vettek fel a község kötelékébe.
A községi illetőség elnyerése után tarthatott igényt a polgár arra,
hogy a község gondoskodjon róla, védje és biztosítsa jogait. A kedvező
döntéshez hozzájárulhatott az is, hogy Árus feleségül vette a Gódor
családnál, a karonülő gyerekkorától nevelkedett Mariskát, akit férjével
kötött házasságuk után csak „Árus Mariskának” hívtak. Helyhiány
miatt, a család történetét még csak vázlatosan sem tudjuk leírni. Tény
viszont, hogy egyetlen lányuk Ilonka, férjével együtt 1945 után kimenekült
Izraelbe, akiket anyjuk csak később követett. Amikor a politika lehetővé
tette többször is haza látogattak. Vendéglátójuk Gódor István és felesége
Palya Ilona. Vendéglátókból vendégek lettek, akik lelkileg is felkészülve
indultak zarándokútjukra 1987. szept. 15-én. Mivel akkor ott magyar
külképviselet nem volt, vissza is meg kellett vásárolni a repülőjegyet
okt. 15-re. Első leszállásuk Bukarest, ahol a velük együtt utazó futballisták
leszálltak. Ismételt felszállás után, rajtuk kívül más magyar a repülőn
nem volt. Éjjel fél háromkor landolt gépük a tel-avivi repülőtéren,
ahol a vendéglátó Ilonka, férjével Gyurival már várta őket. Wallensteini
szálláshelyük, a vendéglátóik háza a tengerparti Ashkelon-ban. |